ANNONS

RO skjuter skarpt - Elly Pistols fälls efter influencerns bom

Att rätta i efterhand räcker inte.

ANNONS

Ännu en fällning på grund av bristande reklamidentifiering. Återigen fälls ett e-handelsföretag tillsammans med en influencer, som slarvade med att markera sitt samarbete som reklam.

Tydliga regler kring hur samarbetsinlägg ska reklammarkeras kom i februari 2020. De är egentligen ganska enkla - alla inlägg som utgör ett samarbete eller där influencern visar upp en produkt, oavsett om den får betalt i pengar, tjänster eller annat, ska markeras ut som reklam på ett tydligt sätt. Hur tydligt? Kan man då undra. Jo - så pass tydligt så att någon som bara skrollar förbi inlägget ska förstå, i förbifarten, att det är reklam.

LÄS ÄVEN: Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Den här gången fälldes Sara Bolay, influencer och reality-personlighet, och streetwearvarumärket Elly Pistol.

Sara lade upp två bilder i ett inlägg på Instagram, där hon sitter klädd i plagg från modeföretaget. Den första bilden är taggad med en länk till Elly Pistols Instagramkonto, och intill bilderna har hon skrivit:

@Ellypistol Haul up on my story now! Koden ”Bolay15” ger er extra rabatt på allt! Även redan rea! ps. Snart kommer min första youtube video upp!!!!!!!

Enligt anmälaren som uppmärksammade detta för Reklamombudsmannen är inlägget varken markerat som reklam, samarbete eller "in collaboration with", alltså som "i samarbete med".

Både företaget Elly Pistol AB, och influencern Sara Bolay har fått möjlighet att yttra sig, men har inte gjort det. Sara har dock i efterhand lagt till "I samarbete med @ellypistol" precis i början av sin ursprungliga text i det aktuella inlägget.

Det RO gör i sin bedömning är att titta på fakta, och konstaterar att inlägget strider mot reglerna. Reklamen uppfyller kort och gott inte kravet på reklamidentifiering, så båda parterna fälls.

Reklamombudsmannen finner sammantaget, utifrån bildernas utformning och texten som syns innan brytpunkten ”mer”, att en genomsnittskonsument inte omedelbart uppfattar inlägget som reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se