Rizzo, som framför allt säljer resväskor, men också skinnhandskar, har många tuffa år bakom sig med rekonstruktioner och stora resultattapp.
Under räkenskapsåret 2021/2022 blev det dock en vinst på drygt 60 miljoner kronor, efter effektiviseringar och avyttringar av dotterbolag.
"Sålt av flera butiker"
Nu är Rizzo, som erbjuder en mix av egna och andras varumärken, här med sitt bokslut för sitt senaste brutna räkenskapsår. Och redovisar man en rejäl förlust. Rörelseresultatet tickade in på dystra -144,5 miljoner kronor. Nettoomsättningen tog desto mindre stryk och landade på 223,1 miljoner kronor, jämfört mot 329,7 miljoner under det föregående räkenskapsåret.
Under det gångna verksamhetsåret har bolaget stått inför flera stora utmaningar och förändringar. Vi har sålt av flera butiker och varumärken, bytt ut ledningen och genomfört en nyemission, samtidigt som bolaget har haft det tufft likviditetsmässigt, skriver vd:n Helena Mordland i sin bokslutskommentar.
Ska ta in 130 miljoner
Nu är målet att ta in 130 miljoner kronor i en nyemission. Rizzo ska också satsa ännu mer på egna varumärken och skapa en ny ledningsgrupp. Verksamheten ska också fortsatt effektiviseras.
Att säkra finansiering på kort och lång sikt är en viktig del för att kunna realisera vår plan för att nå lönsamhet. Vi arbetar också intensivt med att öka försäljningen och att optimera våra kostnader och anpassa oss till vår nya situation, konstaterar vd:n.