ANNONS

Rivalerna slår sig ihop - storsatsar på e-handelsleveranser

Anders Eriksson och Raoul Grünthal

"Efterfrågan ökar starkt".

ANNONS

E-handeln växer och med den även behovet av smidiga e-handelsleveranser. Ett gyllene affärstillfälle, tyckte mediejättarna Schibstedt och Bonnier News, som nu lanserar ett gemensamt företag vid namn Sweship. Planen är att etablera sig som en distributionslösning inom e-handel.

Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News vd Anders Eriksson, i ett pressmeddelande.

Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, tillägger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

"Har en lång historik"

Att det redan finns en uppsjö av leveransalternativ är ingenting som stoppar duon bakom Sweship. Tvärtom tycker de att de har mycket att bidra med, kopplat till sin vana av mediedistribution.

Svenska medieföretag har en lång historik av att dagligen dela ut morgontidningar till svenska hushåll. På senare tid har detta distributionsnätverk i allt större utsträckning börjat användas för att skicka varor för den växande e-handeln, heter det i pressmeddelandet.

Exakt hur Sweships leveransmetoder ska gå till har inte avslöjats, men det framkommer att produkterna ska transporteras "hela vägen hem till kunderna". Verksamheten ska, åtminstone inledningsvis, fokuseras på den svenska marknaden.

Bonnier News har sedan tidigare varit med och etablerat leveranstjänsten Early Bird, vars distributionsnät också ska användas till Sweships lösning. Inte heller Schibstedt är några nybörjare inom e-handelslogistik. De driver Helthjem som erbjuder hemleveranser i Norge.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se