Apprl är en social shoppingplattform som gör det möjligt för bloggare, onlinemedia och e-handlare att koppla ihop redaktionellt innehåll med köpbara produkter. Tjänsten lanserades sommaren 2013 och fungerar som ett mellanting mellan ett socialt nätverk och en e-handelssajt.
I våras inledde man även ett samarbete med TV3 och programmet Top Model Sverige. Något som innebar att deltagarna kunde erbjuda sina favoritprodukter till försäljning via tjänsten.
Apprl jobbar idag med skandinaviska medier som MTG, Elle, Café, Aller, Nöjesguiden och nyligen inleddes ett samarbete med Project Runway All Stars i USA. Här kan tittarna med hjälp av Apprl shoppa deltagarnas favoritprodukter direkt från programsiten.
– Apprl erbjuder digitala medier ett antal verktyg som möjliggör för dem att, med några klick, integrera e-handel i sitt innehåll som ökar engagemanget hos deras besökare, ger dem ytterligare en intäktsström och hjälper deras annonsörer att generera försäljning, säger Gustav Gisseldahl, medgrundare av APPRL.
Kapital och kunskap
Nu har den sociala e-handelsplattformen fått in lite extra kapital för att växa ytterligare. I en ny finansieringsrunda har det trillat in cirka 2 miljoner kronor.
Delvis kommer investeringen från ett 20-tal affärsänglar som gått samman i Propel Capital, affärsinkubatorn STINGs nyetablerade investeringsbolag, för att investera i tidiga Internet- och mediebolag.
− Vi i Propel Capital tror att vi kan bidra med både kapital och kunskap som hjälper Apprl att skapa en tjänst och affärsmodell som i grunden förändrar hur e-handel utnyttjas i olika medier, säger Erik Byrenius, medgrundare och fd VD av OnlinePizza, och investerare i Propel Capital.
I rundan ingår även affärsänglarna Jonas Meerits och Fredrik Bentlinger samt ett innovationslån från Almi.