ANNONS

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

New York-baserade Helix Sleep plockar in 7,4 miljoner dollar för att skala upp sin skräddarsydda madrass-verksamhet.

ANNONS

E-handelsföretaget Casper lanserades för drygt två år sedan och deras tryckavlastande madrasser, som skickas i ultrakompakta lådor, har efter en lyckad start i Nordamerika nu även kommit till Europa. Men Casper, som numera även satsar på hundar, är inte ensamma på madrass-marknaden.

Helix Sleep, grundat 2015 i New York, är en annan aktör som vill göra det lite mer bekvämt att knoppa in. Till skillnad från Casper använder man sig däremot av en lite mer personaliserad process när det är dags för kunden att köpa en ny madrass.

Något man gör genom att låta kunden svara på ett antal frågor innan en algoritm, baserad på biomekanik och sömnergonomi, räknar ut den bästa möjliga blandningen och konstruktionen för just den kunden.

"Svårt att vara konsekvent"

En madrass kostar mellan 600 och 1200 dollar beroende på storlek och material, och när den väl är redo för leverans, ser man precis som Casper till att skicka ut den i ett litet och smidigt paket som inte är mycket större än en golfbag.

Ett tillvägagångssätt som har gjort att man nu lockat till sig en rad investerare som tillsammans stoppar in 7,4 miljoner dollar i företaget, skriver Tech Crunch. Däribland Double J Capital och Simon Venture Group samt affärsänglarna Jonathan Klein, medgrundare av Getty Images, och Jess Itzler som är en av grundarna till Marquis Jet.

– De har en egenutvecklad algoritm som de använder sig av när de utvecklar sina madrasser, men en avgörande del kommer vara att kunna upprätthålla en hög service i takt med att de växer. Inträdeshindren är låga i den här branschen. Den svåraste delen är att vara konsekvent, säger Jordan Hitch, partner på Double J Capital.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se