Michel Barnier, Europeiska kommissionens ledamot med ansvar för inre marknaden och tjänster, sade följande när grönboken lades fram i december 2012:
– Det här samrådet kring grönboken kommer att hjälpa oss ta fram rätt åtgärder för att förbättra paketutkörningen på den inre marknaden. Ett flexibelt och effektivt utkörningssystem för hela EU, anpassat till konsumenternas förväntningar och e-handelns specifika behov kan direkt bidra till e-handelns enorma potential att bidra till tillväxt och sysselsättning.
Förslaget om en gemensam lagstiftning kring gränsöverskridande leveranser inom EU har nu nått Riksdagen.
En översyn välkomnas
Trafikutskottet som behandlar dessa frågor ställer sig positiv till förslaget men säger samtidigt:
"Utskottet menar dock att översynen inte får leda till alltför långtgående regleringar eller onödig byråkrati. I stället bör fokus ligga på att ge förutsättningar för marknadskrafterna att skapa ett hållbart system."
De utesluter dock inte att någon form av åtgärd, på EU-nivå, kan behövas för att ge aktörerna på marknaden rätt förutsättningar. Grönboken sägs vara en bra start för att utforma ett bättre system för leveranser inom EU.
"Utskottet konstaterar avslutningsvis att grönboken utgör ett lämpligt underlag för att utveckla en fortsatt strategi med syfte att utforma ett robust hållbart system för leverans av paket inom EU."
"Inte lämpligt att lösa med EU-lag"
Regeringen säger även följande gällande förslagen ifrån Europeiska kommissionen:
"Regeringen anger att utgångspunkten bör vara att lösa de problem som föranleds av statliga regelverk och att vissa problem som beskrivs i grönboken, t.ex. utvecklingen av ett europeiskt leveransnätverk, inte är lämpliga att lösa genom EU-lagstiftning."
Även Regeringen välkomnar dock grönboken och ser positivt på att komissionen ser över hur leveranser på den inre marknaden kan bli säkrare, snabbare och mer tillförlitliga.
Riksdagen är nu färdig med sitt utlåtande, som ni finner här, och det har skickats till EU-kommissionen.