Ingen har förstås missat ransomware-attacken mot ett av Tietoevrys datacenter i Sverige, som drabbade allt från handlare till kommuner, regioner och till och med Riksbanken hårt.
Nu meddelar leverantören att de första kundspecifika systemen åter är i drift. Men ju större och mer komplexa systemen är desto längre kommer det att ta att återställa och få igång dem igen. Återigen ges ingen tidsram, utan bara att det kan handla om mellan flera dagar till flera veckor.
Vi måste gå mycket systematiskt och grundligt fram för att säkerställa kvalitet och säkerhet. Vi gör allt vi kan för att återställa våra kunders tjänster på ett säkert sätt och så snart som det är tekniskt möjligt. Vi beklagar de problem som orsakas av denna attack på våra kunder och alla som påverkas av den, säger Venke Bordal, Sverigechef på Tietoevry Tech Services, i ett uttalande.
Samtidigt rapporterar DI att Riksbanken nu valt att anmäla attacken till polisen, då man inte kommer åt sina hr- och lönesystem. Dessutom vet man inte om hackarna kommit över några personuppgifter.
Det är okänt vid anmälningstillfället om personuppgifter läckt ut till obehörig varför även Riksbanken anmäler händelse, skriver man i anmälan.
"Angelägna att lösa detta"
Noterbart är att Tietoevry själva redan anmält attacken sedan tidigare.
Vi kommer att fortsätta vårt nära samarbete med polisen och andra myndigheter och kommer att tillmötesgå dem på alla möjliga sätt för att stödja utredningen. Vi är mycket angelägna om att lösa detta och arbeta tillsammans för att förhindra framtida cyberattacker mot vårt samhälle. Vi gör detta med säkerheten för både oss själva och våra kunder i åtanke, säger Venke Bordal.
Varken Granngården, Rusta eller Stadium har kunnat tända upp sina respektive webbutiker sedan attacken. Även Filmstaden håller fortsatt stängt för biljettbeställningar online.