Börsnoterade Revolutionrace, som säljer funktionskläder på nätet, släppte på tisdagen sin Q4-rapport, i sitt brutna räkenskapsår. Och det som såg marknadens ljus var en övervägande bländande rapport, givet den kärva samhällsekonomin just nu.
LÄS ÄVEN: Revolutionrace ångar på – men vinsten backar
Ehandel fick en intervju med vd:n Paul Fischbein, som är mycket nöjd med utfallet.
Det är en stark rapport givet hur marknaden ser ut. Vi växer med 14 procent i fjärde kvartalet – och stänger räkenskapsåret med en rörelsevinst på 322 miljoner kronor, med en EBIT-marginal på 21 procent, säger han till Ehandel och fortsätter:
Samtidigt redovisar vi en ökning i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz) på 22 procent, medan region Rest of the world (där alla länder, utom de nordiska ingår) växer med 42 procent i vårt fjärde kvartal. DACH-står nu för 57 procent av vår affär. Och vår totala affär genereras nu till 90 procent utanför Sverige.
Delar ut 97 miljoner
Det är alltså de utländska marknaderna som eldar på e-handlarens fortsatta tillväxt. Och nu väntar även en utdelningsfest.
Vår internationella närvaro ger oss ett starkt underliggande resultat och vi kan dela ut 97 miljoner kronor till våra aktieägare. Det är ett jättestarkt besked. Vi har en nettokassa på över 100 miljoner kronor och inga lån i företaget, liksom en fantastisk position på marknaden.
Samtidigt sjönk rörelseresultatet något till 68 miljoner kronor, från 73 miljoner året innan. Även EBIT-marginalen minskade till 18,9 procent, från 21,9 procent.
Men Paul Fischbein vänder på steken och pekar på styrkorna.
Under föregående räkenskapsår hade vi en bokföringsmässig fördel. Resultatet under det fjärde kvartalet förra året var valutapositivt påverkat med 16 miljoner kronor. I år har vi ingen valutapositiv effekt alls, under Q4. Men om man tar hänsyn till de 16 miljonerna jämfört med fjolårets bokslut, har vi ett starkare resultat den här gången.
Hur bekymrad är du över den ovanligt svaga svenska kronan?
Egentligen inte alls då vi har 77 procent av vår försäljning utanför Norden och därmed en jättestor andel av vår försäljning i euro, medan vi göra våra varuinköp i dollar. Sedan har vi förstås anställda i Sverige och 10 procent av vår försäljning här. Men det har ingen större betydelse när vi är ett så pass internationellt bolag.
Ser du någon ljusning på den nordiska marknaden framåt?
Det är inget snack om att det fortsatt är tufft med höga räntor och inflation i regionen. Det jag tror och kanske framför allt hoppas på är att vissa aktörer har sina stora reor och stora lagernivåer bakom sig. Om reaaktiviteten taktar ner tror jag att det kommer ljusna lite. Det borde vara så att man inte har köpt på sig lika mycket nu inför hösten.
Revolutionrace har däremot valt att i största möjliga mån undvika reor.
Det viktigaste skälet är att vi är måna om att behålla de värden som byggts in i vårt varumärke, med ett starkt konkurrenskraftigt erbjudande, med bra design och kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Att rea ut varor kostar för mycket pengar på marginalen och bidrar inte till att ytterligare befästa vårt varumärke. Men vi ser ändå att vi bibehåller våra marknadsandelar i Norden.
Kliver in på tre nya marknader
Revolutionrace öppnar nu också upp sin .com-sajt på ytterligare marknader: Kanada, Sydkorea och Japan. Man har anpassat logistikprocesser och betalningsalternativ till lokala förhållanden. Men än så länge är det engelska som gäller som sajtspråk.
Det är en försiktig lansering, på stora och spännande e-handelsmarknader. Kanada är ett naturligt val eftersom vi redan finns på grannmarknaden USA. Sydkorea är en stor e-handelsmarknad, liksom Japan – som också är en stor och etablerad outdoor-marknad.
Vi ska doppa tårna och känna oss för och har egentligen inga direkta förväntningar till att börja med. Men vi vet att vi har ett starkt och konkurrenskraftigt erbjudande. Vår vision är ju att bli världens mest rekommenderade outdoor-brand i världen. Och då måste vi fortsätta att utöka antalet som vi säljer till.