ANNONS

Revolutionrace-VD:n om nya succésiffrorna: "Väldigt bra"

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace
Revolutionrace/Pressbild

"Växer i alla regioner".

ANNONS

Revolutionrace släppte sin Q1-rapport (januari till mars) på tisdagsmorgonen. Och i vanlig ordning blev det både tillväxt och vinst. Nettoomsättningen landade på 478 miljoner kronor, mot 414 miljoner året innan. Rörelseresultatet tickade samtidigt in på 101 miljoner (87). Ebit-marginalen rörde sig knappt alls och uppgick till 21 procent (21,1).

Jag tycker det är en väldigt bra rapport, där vi växer i alla regioner. Resten av världen växer mest med 20 procent, följt av DACH-regionen, plus 18 procent. Tyskland står dock för 58 procent av vår omsättning, säger Paul Fischbein till Ehandel.

Resultatet på 101 miljoner och med en 21 procentig marginal är i linje med målen, tillägger han. För Norden-regionen går det fortsatt trögare, men marknaden växte ändå med 5 procent.

Men om man kollar på Sportindex från Svensk Handel så backar sporthandeln totalt med 5 procent i Sverige, så i ljuset av det är det en stark siffra.

Vad förklarar era fortsatt fina siffror, trots den ekonomiska nedgången i omvärlden?

Vi har ett starkt grunderbjudande och är välpositionerade i vår D2C-modell, med kvalitativa produkter till attraktiva priser. Vi har dessutom många nöjda kunder och ser hela tiden till att tillföra nya produkter.

Förra året började man sälja skidkläder, vilket har varit en succé. Nu ska det sortimentet dubblas till den kommande vintersäsongen. Man har också satsat mycket på friluftskläder i tunnare material, för varmare klimat än det nordiska.

80 procent av de produkter vi säljer har vi haft under en säsong. Nyheterna ska inte stå för en stor del av försäljningen. Vi är så pass små på många nya marknader, så vi behöver inte komma ut med nya produkter hela tiden.

Skor omsätter 100 miljoner

En annan del av sortimentet som man har satsat på är vad man kallar för "aktiv outdoor". Det rör sig om plagg för utomhusträning. Samtidigt går skoaffären lysande och den omsätter nu 100 miljoner kronor. Det är också en kategori som man hela tiden utvecklar.

Just produktutveckling är något som vi också satsar på och det teamet utökades nyligen och nu jobbar det uppåt 35 personer där. Totalt är vi 121 anställda.

Satt nya finansiella mål

En större nyhet är att man nu också har satt nya finansiella mål.

Vi satte en treårsplan i samband med att bolaget noterades och de har nu gått ut. Så nu har vi satt nya mål så att marknaden förstår vart vi vill ta bolaget. Målet är att vi ska ha en årlig tillväxt på 20 procent och en årlig justerad EBIT-marginal på också 20 procent.

När det kommer till marknadsföringen så fortsätter man på den inslagna vägen. Huvudfokus ligger på att synas på Meta och Google. Men man gör även en del tv-reklam.

Tv-reklamen ökar varumärkeskännedomen. Det leder inte till omedelbara köp, utan är mer av ett långsiktigt arbete kring att öka kännedomen om oss, avslutar Paul Fischbein.

David Gustavsson
david@ehandel.se