ANNONS

Revolutionrace-VD:n om nya succérapporten: "Väldigt starkt"

Revolutionrace-vd:n Paul Fischbein är återigen nöjd
Revolutionrace/Pressbild

"Pernilla kommer alltid vara en del av det här bolaget".

ANNONS

Det levererades ännu en finfin rapport från den noterade och Boråsgrundade e-handlaren Revolutionrace, som säljer funktions- och fritidskläder. Den här gången var det e-handlarens första kvartal, i dess brutna räkenskapsår, som avhandlades. Alltså perioden mellan den 1 juli och 30 september i år.

Nettoomsättningen landade på 342 miljoner kronor, vilket var en ökning med 24 procent, jämfört med i fjol. Samtidigt växte rörelseresultatet på sig med 34 procent till 67 miljoner.

Ehandel bestämde sig för att ta reda på hur vd:n Paul Fischbein ser på kvartalet – och han är inte helt oväntat mycket nöjd.

Att vi ökar vinsten med 34 procent är väldigt starkt. Det viktiga är att vår bruttomarginal är intakt och det är den med råge. Det är ett viktigt tal för oss som visar att vi kan säkerställa en god intjäning. Den visar också att vi inte är för aktiva med kampanjer och det är ett bra mått på hur pass bra vi är på inköp, samtidigt som vi utvecklar vårt sortiment, säger Paul Fischbein till Ehandel.

Hur står det till med lagernivåerna inför Black Friday?

De är lägre än under samma period förra året, men lagerkompositionen känns väldigt bra just nu. Vi har vårt största lager i Tyskland, följt av Sverige och USA. Och vi kör i samtliga fall med TPL-lösningar, som ger oss en hög grad av flexibilitet, säger Paul Fischbein.

Bakom framgångssiffrorna ligger i vanlig ordning, enligt Paul Fischbein, ett bra grunderbjudande, med funktions- och fritidskläder av bra kvalitet och med snygg design. Samtidigt som man kan erbjuda konkurrenskraftiga priser.

"Övriga världen" växer snabbast

Största marknaden är sedan länge nu DACH-regionen, där Tyskland, Österrike och Schweiz ingår, enligt Revolutionrace:s regionindelning. Därifrån kommer den största delen av omsättningen i absoluta tal. Men snabbast växer regionen ”övriga världen” just nu, där bolaget inkluderar Nederländerna, Storbritannien och USA. Sistnämnda marknaden är väldigt liten för bolaget än, men puttrar på bra ändå, enligt vd:n.

Man lanserade i augusti i år även sin engelska sajt, Revolutionrace.com, i Kanada, Sydkorea och Japan, där man haft bäst försäljning i Kanada. Men det är en marknad som skiljer sig mycket från USA. Kanada har två officiella språk, en stor del av befolkningen är fransktalande och man har en egen valuta.

Vänt uppåt i Norden igen

Hur går det då i Norden? Jo, nu har tillväxten börjat att ta fart även här, efter flera kvartal med trög försäljning i framför allt ränte- och inflationsplågade Sverige.

LÄS ÄVEN: Styrkebesked från Revolutionrace – växer i alla regioner

Blir det några nyheter i sortimentet framöver?

Ja, nu i november lanserar vi ett nytt alpint sortiment med allt från skidglasögon till handskar, byxor och skidjackor, med snölås så det inte kommer in snö. Vi kommer sälja allt alpint utom hjälmar, pjäxor och skidor.

Bolagets befintliga produkter är inte helt anpassade för skidåkning, även om de ändå har varit populära för det ändamålet, enligt vd:n.

"Tämligen odramatiskt"

Medgrundaren Pernilla Nyrensten har nu även lämnat bolagets styrelse, även om hon fortsatt är delägare tillsammans med sin man Niclas Nyrensten, som också är medgrundare. Men Paul Fischbein säger att det fungerar utmärkt med det nuvarande upplägget.

Pernilla kommer alltid vara en del av det här bolaget som grundare. Jag tog över som vd för ett år sedan och det blev en ordnad övergång. Nu vill Pernilla fokusera på annat. Det var hon som avböjde omval.

Men hennes man Niclas är ju kvar som styrelseledamot. Allt har skett tämligen odramatiskt – och jag har en bra relation och kontakt med Pernilla. Nu har vi även fått in tre nya spännande kandidater till styrelsen, men allt är inte klart där än.

David Gustavsson
david@ehandel.se