ANNONS

Revolutionrace-vd:n: "Når halv miljard för första gången"

Vd:n om historiska milstolpen: "Jag är imponerad själv".

ANNONS

På tisdagen levererade Revolutionrace sin rapport för e-handlarens andra kvartal, oktober till december. Vd:n Paul Fischbein är mycket nöjd.

Jag tycker att rapporten är stark och vi är nöjda med andra kvartalet. Vi växer med 30 procent, men vi noterar också att marknaden är tuff. Likväl presterar vi ett rekordkvartal och når en halv miljard för första gången. Jag är imponerad själv. Samtidigt levererar vi ett resultat på 117 miljoner i linje med förväntningarna. Så sammantaget är vi finansiellt starka. Kunderna är helt enkelt nöjda med våra produkter, säger Paul Fischbein till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Rekordtillväxt för Revolutionrace – men sämre vinst

DACH-regionen är bolagets största marknads idag. Tyskland, ingår i regionen och är också e-handlarens största marknad. Den tyska marknaden står för strax över hälften av bolagets tillväxt i dagsläget. Det var också på den tyska marknaden man växte mest i andra kvartalet: +44 procent.

Vad förklarar era tyska framgångar? 

Det finns inget enkelt svar. Men vi gör ett väldigt bra jobb där, vad gäller logistik och marknadsföring. Vi har ett starkt kunderbjudande. Vi säljer kläder till hög kvalitet med konkurrenskraftiga priser, tack vare vår digitala modell.

Och nu börjar vår storlek i Tyskland att bryta igenom. Vi ser nätverkseffekter där nu. Men det är en väldigt stor marknad för oss. Vi börjar bli ett väldigt välkänt varumärke. Vi är ju så breda i dag och har även skor i sortimentet.

Var i ligger styrkan i ert erbjudande?

Vi säljer multifunktionella kläder för en aktiv livsstil och för dem som gillar att vara ute i naturen. Och det finns många lämpliga användningsområden. Hundägare är till exempel en stor målgrupp. Men även de som är ute och påtar i trädgården och kör båt, och såklart de som är ute och vandrar.

Det Revolutionrace kallar för "rest of the world"-marknaden växte med 37 procent. Norden, som är en egen kategori, växte samtidigt med 3 procent.

Tillväxten dippade något mot slutet av kvartalet i ert brutna räkenskapsår. Hur orolig är du för det?

Vi ser att vi har lägre tillväxt i relation till det föregående kvartalet. Men vi är ödmjuka, med tanke på att vi har inflation och krig samt höga räntor och energipriser.

Bolaget har därför koll på sina kostnader och är berett på att det snabbt kan hända någonting oväntat. Men samtidigt är man "väldigt väl positionerade och har konkurrenskraftiga priser", understryker han.

Jag har jobbat med e-handel i över 20 år nu, och finanskrisen 2008 var exempelvis ett år när e-handeln tog fart. Om det blir lite tuffare priser, kanske man ställer in en dyr utlandsresa och får råd att köpa bra produkter till konkurrenskraftiga priser och stannar hemma och gör något enklare. Jag tror att vi är väldigt bra positionerade där. Rent marknadsmässigt, men även finansiellt. Vi har höga marginaler. Så läget vi är i nu kan också innebära möjligheter för oss.

Hur känner du inför er närvaro på börsen?

Det känns bra. Jag brukar säga att jag inte kan påverka börskursen, utan vi fokuserar på bolaget. Sedan får marknaden sätta priset. Jag har själv opererat i en publik miljö sedan 2005, och är alltså van vid det.

Vi är ett väldigt lönsamt bolag idag och delar ut pengar till våra aktieägare till och med. Men det har egentligen ingen betydelse, rent operationellt. Vi fokuserar istället alltid på att ha nöjda kunder och att utveckla bolaget. Men vårt jobb är också att arbeta för våra aktieägare.

Men har ni för mycket fokus på aktieägarna, istället för på kunderna i dag? 

Nej, det upplever jag inte. De är väldigt väl länkade. Vi fokuserar på att bygga ett fint bolag och vi kommer säkert att se det i kursutvecklingen över tid. En aktiekurs rör kortsiktigt på sig upp och ner.

Varför sattes Revolutionrace på börsen?

Det var drivet av bolagets större ägare. Altor, våra största ägare, såg en möjlighet för bolagets aktieägare. Det var mer en ägarfråga. Bolaget har inte varit i behov av mer kapital.

Paul Fischbeins fokus för 2023 handlar om "att gå till jobbet och att typ göra samma saker", säger han.

Vi har fokus på nöjda kunder och att nya produkter levereras. Vi ska fortsatt ha fokus på att leverera bra resultat och att ha koll på våra kostnader. Det är många detaljer.

Får vi se nya produkter i år? 

Vi lanserar nya produkter inför våren och sommaren men också inför hösten och vintern. Förra året lanserade vi bland annat väskor och skor och vi fortsätter att förfina vårt sortiment. Vi lanserar också nya färger och modeller.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap