ANNONS

RevolutionRace VD: "På tiden att e-handeln får komma in i finrummet"

Pernilla Nyrensten, vd RevolutionRace

Talar ut om det stora klivet till börsen.

ANNONS

Tidigare i veckan slog nyheten ner: E-handelsraketen RevolutionRace är på väg till börsen. Beskedet kommer efter att företaget lagt ännu ett succéår till handlingarna.

LÄS ÄVEN: RevolutionRace till börsen - VD:n Pernilla Nyrensten blir historisk

Under kalenderåret 2020 omsatte RevolutionRace 573 miljoner kronor, vilket var nästan dubbelt så mycket som året innan. Samtidigt nåddes ett rörelseresultat på 140 miljoner.

Det är fantastiska siffror och vi växer på en global marknad. Så det går väldigt bra.

Involverade kunderna

I samband med att den kommande börsnoteringen blev känd hette det från Pernilla Nyrensten att RevolutionRace vill bli "lika folkliga som IKEA". Nu står det klart att den ambitionen också har bidragit till själva beslutet att börsnoteras.

Våra kunder har hela tiden varit väldigt involverade i vårt varumärke och därför vill vi gärna att de ska ha chansen att äga det tillsammans med oss. Då blir vi ju på ett sätt våra kunders anställda. Sen finns det även andra fördelar, som att ett publikt bolag ofta har lättare att attrahera talanger.

På vilket sätt har era kunder varit involverade i varumärket?

Hela företaget är egentligen byggt på sociala medier, där vi bland annat har frågat om kundernas synpunkter när vi ska ta fram en ny produkt. Så de har följt oss hela vägen och nu får de även möjligheten att bli aktieägare.

Pernilla Nyrensten vill inte avslöja när börsnoteringen kommer att ske, mer än att det blir “när tajmingen är rätt” och att det kommer att bli i år.

"Väldigt positiv feedback"

Hon och medgrundaren Niclas Nyrensten äger i dagsläget 34 procent av bolaget och Pernilla Nyrensten räknar med att de kommer att behålla en väldigt stor del av den andelen.

Er notering har ju varit en stor nyhet i branschen, men vad säger kunderna? Har ni fått någon återkoppling från dem?

Vi har fått väldigt positiv feedback från kunderna och många är intresserade av att investera, ofta just för att de har följt oss sedan starten.

Just nu pågår något av en e-handelsboom på börsen, med en rad företag som meddelat kommande noteringar bara under den här veckan. Pernilla Nyrenstens analys är att e-handeln växer och har blivit mer lönsam vilket har lett till att fler tror på och vill investera i industrin. Och hon ser flera uppsidor med att som e-handlare finnas på börsen. Utöver kapital och bättre rekryteringsmöjligheter tar hon upp att en börsnotering kan leda till en starkare styrelse.

Det finns många fördelar även om det förstås också blir mer kvartalstyrt. Så det var på tiden att även e-handeln fick komma in i finrummet, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: RevolutionRace passerar 500 miljoner: "Hur galet!?"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se