ANNONS

Revolutionrace tappar i Sverige – och växer i Tyskland

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace

"En bekräftelse på att vi är på rätt väg".

ANNONS

Hur går det för e-handelsuccén Revolutionrace?

Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 414 miljoner kronor. Det kan jämföras med 367 miljoner för ett år sedan. Under vilken period då? Jo, mellan januari till och med mars i år, vilket lite avigt nog är bolagets tredje kvartal i dess brutna räkenskapsår.

Rörelseresultatet backade till till 87 miljoner kronor, mot 104 miljoner under Q3 året innan. En nedgång med -16 procent. Resultatet per aktie blev 0,60 kronor (0,72).

Vi noterar fortsatt osäkerhet i marknaden med svagt konsumentsentiment, och omfattande prisreduktioner och reor i branschen. En osäker omvärld kan emellertid också skapa möjligheter och jag är övertygad om att vårt starka kunderbjudande som aldrig kompromissar på kvalitet, design och pris är en framgångsfaktor även i en mer utmanande marknad, kommenterar vd:n Paul Fischbein.

Stark tillväxt i utlandet

Under kvartalet stod försäljningen från länder utanför Norden för totalt 78 procent av den totala omsättningen.

Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vår internationella tillväxtstrategi. Region Övriga Världen växte med 32 procent i kvartalet där vi bland annat noterar en särskilt positiv utveckling i Nederländerna. Region DACH fortsätter att växa med 18 procent under det tredje kvartalet och även i DACH-regionen var försäljningen mot kvartalets slut stark. Försäljningen i Norden minskade och uppvisade en negativ tillväxt till följd av ett tuffare konsumentklimat och svag marknad, konstaterar vd:n.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap