Börsnoterade Revolutionrace, som specialiserar sig på friluftssegmentet, firar sitt bästa kvartal någonsin. Omsättningen ökade med 58 procent och landade på 392 miljoner kronor, under företagets andra kvartal som sträcker sig från oktober till december 2021. Samtidigt som rörelseresultatet (EBIT) ökade med 76 procent, och uppgick till 117,5 miljoner kronor.
Jag är stolt och glad att kunna rapportera det enskilt bästa kvartalet i bolagets historia, skriver Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare av Revolutionrace, i ett pressmeddelande.
Vi har ett fortsatt mycket starkt momentum med kraftig omsättningstillväxt, rekordhögt rörelseresultat, förbättrad justerad rörelsemarginal och ökat genomsnittligt nettoordervärde. Detta trots fortsatta pandemirelaterade utmaningar.
Bolaget märkte en ökning i det genomsnittliga ordervärdet (AOV) som steg från 773 kronor till 791 kronor. Enligt Revolutionrace beror ökningen på "en gynnsam marknadsmix".
Under kvartalet har företaget lanserat sitt koncept i Schweiz, där man "överträffade förväntningarna". Nu finns Revolutionrace på totalt 17 marknader. En annan höjdpunkt under perioden var lansering av en, för bolaget, ny produktkategori i december, nämligen hikingskor som ska ha sålt slut inom två dygn.
Jag kan inte vara annat än stolt, och när vi summerar det första halvåret konstaterar jag att RevolutionRace överlevererat på samtliga punkter. Bolaget är idag bättre positionerat än någonsin tidigare för att ta ytterligare marknadsandelar och vi utvecklas väl i förhållande till de långsiktiga finansiella målen, säger Pernilla Nyrensten.