ANNONS

Revolutionrace ångar på – men vinsten backar

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace
Revolutionrace/Pressbild

Negativa valutaeffekter spökar i rapporten.

ANNONS

Börsnoterade Boråssuccén Revolution Race, som säljer funktionskläder på nätet, är här med en rykande färsk rapport. Den här gången handlar det om perioden mellan den 1 april och 30 juni, som är det fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

Och nettoomsättningen ökade med 14 procent till 362 miljoner kronor, från 318 miljoner kronor, under motsvarande kvartal i fjol.

Stark internationell expansion

Samtidigt sjönk rörelseresultatet något till 68 miljoner kronor, från 73 miljoner kronor året innan. Även EBIT-marginalen minskade till 18,9 procent, från 21,9 procent. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,48 kronor, jämfört med 0,52 kronor, i fjol.

Vår tillväxt har huvudsakligen drivits av den starka internationella expansionen. Vi är idag ett internationellt bolag med en försäljningsandel i kvartalet från länder utanför Norden om 77 procent och med motsvarande siffra för helåret om 75 procent. Beviset på vår internationella tillväxtstrategi är mest synlig i DACH-regionen som fortsätter att växa med 22 procent i kvartalet och 31 procent under helåret, skriver vd:n Paul Fischbein i en kommentar till rapporten.

Negativa valutaeffekter

Under bolagets räkenskapsår tickade nettoomsättningen in på 1,56 miljarder kronor, en ökning med 17 procent från 1,31 miljarder kronor året innan. Rörelseresultatet sjönk samtidigt till 310 miljoner kronor, från 367 miljoner kronor 2022. EBIT-marginalen backade därmed till 19,9 procent, från 27 procent.

Den negativa inverkan som skett under kvartalet är hänförligt till valutaeffekter i bolagets balansposter. Samma valutaeffekter påverkade resultatet positivt under samma kvartal föregående år vilket innebär en negativ resultatpåverkan motsvarande 16 miljoner kronor, skriver vd:n.

Utdelningen föreslås bli 86 öre per aktie för det gångna räkenskapsåret. Det är en ökning från 77 öre per aktie i fjol.

David Gustavsson
david@ehandel.se