Revolution Race, som säljer funktionskläder, ångar på. Bolaget redovisar en nettoomsättning på 273,7 miljoner kronor i årets fjärde kvartal, jämfört med 108,6 miljoner kronor i motsvarande kvartal 2020. Det är en ökning med 152 procent. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) landade på 79 miljoner kronor (23).
För räkenskapsåret – som sträcker sig från juli 2020 till och med juni 2021 – rörde det sig om en dubblerad nettoomsättning på 897,1 miljoner kronor (386,8). Det justerade rörelseresultatet tredubblades mot föregående räkenskapsår och landade på 252,2 miljoner kronor (83,1).
Revolution Race har skapat ett starkt varumärke som engagerar kunder över hela världen inom active-outdoor. Vår skalbara D2C-affärsmodell möjliggör att vi framgångsrikt kan ta marknadsandelar på befintliga marknader och kan lansera på nya marknader kostnadseffektivt, kommenterar vd:n och medgrundaren Pernilla Nyrensten.
Börsutveckling i sidled
I juni noterades bolaget på Stockholmsbörsen och kursen har utvecklats i sidled med en startkurs på 78 kronor. På tisdagen handlades aktien för 79 kronor. En annan viktig händelse under året var att bolaget lanserade en ny sajt i Spanien. Bolaget kan nu även skicka produkter från ytterligare ett fysiskt lager i Tyskland, för snabbare leveranser på europeiska marknader.
Vår tillväxt drivs både av att vi kontinuerligt stärkt vårt varumärke i alla våra marknader genom en unik kommunikation med våra kunder samtidigt som vi ser ett ökat behov av multifunktionella kläder i den urbana miljön kombinerat med ett ökat intresse för att bege sig ut i naturen, säger Pernilla Nyrensten.