Vi skrev tidigare i dag om Miniroom som nu passerat 100 000 order online och även öppnar de digitala portarna på den finska marknaden. Nu berättar grundaren och vd:n, Jenny Wikman, om företagets succéår där man lyckats styra om affären från förra årets sjunkande försäljning och tilltagande förlust till att nu kunna blicka framåt mot ljusare tider.
Under 2019 sålde man för 8,2 miljoner och gjorde en förlust på 785 000 kronor. Men nu är man på väg att ta gruvlig revansch.
I år har det sett betydligt bättre ut än tidigare i år. Vi har redan passerat förra året och har en bra marginal, så det ser positivt ut. Det vi satsar på i år är att hämta hem förlusten från tidigare år och givetvis också att satsa framåt på fortsatt tillväxt. Vi har även tagit in en ny styrelse från och med förra året, säger Jenny Wikman till Ehandel.
Hur har ni lyckats vända på skutan?
Vi har gjort ett enormt jobb, alla medarbetare och styrelsen, för att växla om till att bli både lönsamma och öka tillväxten. Framför allt har vi lyckats öka marginalerna på försäljningen.
"Långsiktig strategi"
I en tid där bolaget är på stark frammarsch kan man förstås kosta på sig en expansion. Den finska marknaden blev det naturliga förstavalet då Jenny själv har rötter i landet, men fler länder ska det bli framgent.
Vi har valt en långsiktig strategi för hur vi ska fortsätta att växa. För att etablera sig på en ny marknad måste man kunna finnas lokalt med språket och nu har vi en sajt helt på finska och kan göra på samma sätt som vi gör i Sverige.
Det finns planer på fortsätta tillväxten även kommande år. Men det enda jag kan säga i dagsläget är att Finland är den första marknaden och att vi kommer vara där först ett tag, innan det är dags för nästa.
Ni har fått affären att snurra i rätt riktning igen, vad är nu det långsiktiga målet för Miniroom?
Ökad tillväxt och givetvis att vända på resultatet och hålla ett lönsamt bolag. Det är jätteviktigt, avslutar Jenny Wikman.
LÄS ÄVEN: E-handlaren firar 100 000 order med nordisk expansion