E-handel och returer gÄr tyvÀrr hand i hand, Àven om returgraden Àr olika frÄn bransch till bransch. Men en ny svensk startup hoppas nu förenkla processen, samtidigt som man sÀger sig kunna öka e-handlarnas lönsamhet.
Med en automatiserad plattform vill Returnado hjÀlpa e-handlarna att hantera returerna pÄ ett smartare sÀtt och dÀrmed fÄ fÀrre hÀvda köp. Och genom att automatisera returerna ska e-handlarna Àven slippa en hel del trÄkig administration.
â Responsen vi har fĂ„tt har varit en bekrĂ€ftelse pĂ„ att vi gör rĂ€tt saker och att problemen med returer och missnöjen Ă€r en huvudvĂ€rk för vĂ€ldigt mĂ„nga e-handlare. Vi jobbar just nu med att sjösĂ€tta vĂ„r första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att slĂ€ppa pĂ„ fler under hösten, sĂ€ger Haider Abdo, grundare av Returnado.
Kunden kan sjÀlv lösa problemen
E-handlare som anvÀnder sig av tjÀnsten "embeddar" Returnados lösning i sin e-handelsplattform och Returnados plattform synkar sedan data mellan e-handelssystemet och det egna systemet. Systemet digitaliserar det som Àr kopplat till returer och ger e-handlaren verktyg för att administrera dem.
â NĂ€r en kund Ă€r missnöjd med sin vara sĂ„ gĂ„r det till vĂ„r modul, de vĂ€ljer varorna de vill hantera och kan sedan hantera dem i vĂ„r process. De kan byta varan mot nĂ„got annat, skapa en reklamation eller köpa helt nya varor för returvĂ€rdet, sĂ€ger Haider Abdo och fortsĂ€tter:
â Vi skapar alltsĂ„ en intuitiv standardiserad process som konsumenter sjĂ€lva kan anvĂ€nda för att lösa sitt missnöje, och gĂ€rna Ă„terkonvertera till nya varor. Till skillnad frĂ„n idag dĂ€r processen oftast Ă€r manuell, innehĂ„ller flera steg som inte Ă€r digitala och fokus ligger pĂ„ att hĂ€va alla köp dĂ€r kund Ă€r missnöjd.
Wellstreet backar upp
Lösningen ska alltsÄ Àven ge kunderna bÀttre kontroll och översikt över sina returer, samtidigt som de fÄr verktyg för att sjÀlva lösa sina missnöjen.
I samband med lanseringen stÄr det Àven klart att Wellstreet, Stockholms universitet Inkubator, Vinnova och Almi tillsammans gÄr in med 1,5 miljoner kronor i Returnado.
â Det som gör Returnado vĂ€rldsunikt Ă€r att den inte bara hjĂ€lper e-handlare med administrationen utan Ă€ven driver konsumenter mot Ă„terkonvertering vilket ökar e-handlarnas lönsamhet, sĂ€ger SĂŻmon Saneback, medgrundare och partner pĂ„ Wellstreet.