ANNONS

Returchock efter julhandeln - e-handlare drunknar i varor?

Martin Lindahl
"Konsumenterna har sista ordet".

Julhandeln slog rekord i år, men nu växer returbergen hos e-handlarna. Enligt en ny rapport från Salesforce returneras var tionde vara, och julhandeln genererar upp till 200 procent fler returer än Black Friday.

Efter årets intensiva shoppingperiod med Black Friday, julhandel och mellandagsrea har returerna ökat med 28 procent jämfört med förra året. Värdet på alla returnerade varor globalt? 122 miljarder dollar.

Konsumenterna har sista ordet. Deras beslut avgör i slutändan hur stor klimatpåverkan e-handeln får. För att vända trenden krävs insatser från både företag och konsumenter, säger Martin Lindahl, ansvarig för detaljhandel på Salesforce Sverige.

ANNONS

Martin Lindahl pekar på fenomen som "try-on haul" och "bracketing", där kunder beställer hem mängder av varor för att prova och sedan skicka tillbaka det mesta.

Men det är inte bara konsumenternas fel. E-handlare måste också ta ansvar, menar Lindahl. Genom att använda artificiell intelligens sägs företag bättre kunna effektivisera transportflödena.

Företag kan med hjälp av AI-agenter och data förutse returvolymer och planera sina lager bättre. Det minskar överproduktion och utsläpp från onödig tillverkning, säger Martin Lindahl.

Rapporten från Salesforce, som bygger på data från 1,5 miljarder konsumenter, visar att Black Friday och Cyber Week har lägst andel returer. Men när julklapparna är öppnade vänder alltså trenden.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se