ANNONS

Resurs Bank kommer till Emeet med en checkout för alla kanaler

Resurs Bank kommer till Emeet med en checkout för alla kanaler
Emil Eriksson, Omnichannel Manager Resurs bank

Omnikanal i fokus för årets huvudpartner.

ANNONS
I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

För Resurs Bank är saken klar. Dagens handel sker både online och offline, så de företag som tar till sig tänket om omnikanal kommer framöver att stå som de stora vinnarna.

Den 11 april kommer Resurs Bank att för andra året i rad medverka som huvudpartner vid Emeet Helsingborg. Eventets besökare kan då se fram emot en djupdykning i temat omnikanal.

- Det är väl egentligen så det har börjat, att vi har en bakgrund inom retail. Det är en av anledningarna till att vi satsar mycket på omnikanal. Sedan tycker jag också att marknaden i dag lite saknar någon som har lyckats på ett bra sätt med ett tydligt omnikanalsperspektiv. Där känner vi att vi har ett bra erbjudande, säger Emil Eriksson, Omnichannel Manager på Resurs Bank, till Ehandel.se.

- Sen tror vi också att det här är vägen framåt för väldigt många. Oavsett om du har en fysisk butik från början eller om du är en e-handlare från början, så tror jag att det finns väldigt bra synergieffekter av att kunna erbjuda samma köpupplevelse oavsett kanal, fortsätter han.

Ny kassa funkar både online och offline

Enligt Emil Eriksson, som huvudsakligen arbetar med att få ut Resurs Banks digitala lösningar på marknaden, har konsumenternas beteende förändrats de senaste åren. I dag väljer allt fler att påbörja köpet i en kanal för att avsluta det i en annan, och då är det förstås smart att som handlare finnas både online och i den fysiska världen.

- Dessutom är det också så att ju fler kanaler du har, desto fler kunder kommer du att nå ut till. Och vi har också sett att kunder som är aktiva i mer än en kanal tenderar att spendera mer pengar än konsumenter som är aktiva i enbart en.

Under 2017 lanserades Resurs Banks checkout och var då tidigt ute med att bland annat erbjuda Swish som integrerad betallösning.

LÄS ÄVEN: Resurs Bank slänger in Swish i sin nylanserade kassa

Ett år senare har det, som Emil Eriksson uttrycker det, blivit dags att “knyta ihop säcken” med en vidareutvecklad version av kassan, som gör att den fungerar i fysiska butiker. Resurs Banks nya checkout är alltså anpassad för både e-handel och handel i butiker.

"Feedbacken har varit positiv"

Oavsett vilken kanal kunden befinner sig i, kommer samma betallösningar att finnas tillgängliga. Det blir alltså fullt möjligt att använda alternativ som Swish eller faktura även i fysiska butiker.

- Många förknippar checkouter med en e-handelslösning, och det är ju egentligen det checkouten har varit från början. Det vi har gjort nu, som en del av vårt omnikanalerbjudande, är att vi tar Resurs Checkout och implementerar den i kassasystem också, förklarar Emil Eriksson.

Vad har ni annars fått för feedback på er checkout hittills?

- Den feedback vi har fått har varit positiv. Det märks att detta är något som har varit efterlängtat av både handlare och konsumenter.

Hur betala via högtalarbeställning?

Även om Emil Eriksson och hans kollegor på Resurs Bank just nu är fullt fokuserade på att även rulla ut Resurs Checkout i fysiska butiker, så väntar nya utmaningar - och möjligheter - runt hörnet.

- Jag tror att betalningar kommer att vara en stor utmaning framöver. Folk kommer ju så småningom att börja handla via smarta högtalare, som Amazon Echo och liknande. Hur löser man säkra betalningar där?

Hur jobbar ni med det på Resurs Bank då?

- Vi arbetar kontinuerligt med nya teknologier och innovationer för att möta konsumenters förändrade beteende och deras höga förväntningar vad gäller betallösningar. 

"Kan utveckla efter input"

Men först väntar alltså Emeet Helsingborg, och Resurs Banks session kommer att - kanske inte helt överraskande - handla om omnikanal. Företaget kommer att ge en bild av hur en genomtänkt omnikanalsstrategi kan hjälpa e-handlarna, och sen är planen att öppna för diskussion.

- Vi är väldigt intresserade av att höra vad andra förknippar omnikanal med. Det är ett begrepp som många lägger in olika betydelser i. Får vi bra input kan vi förstås utveckla våra produkter och ta fram saker som konsumenter och handlare vill ha, avslutar Emil Eriksson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap