De senaste åren har Qliro Group sålt av nätbutik efter nätbutik, för att istället fokusera på tre affärsområden; Qliro Financial Services, CDON Marketplace och försäljningsområdet Fashion, varav den sistnämnda bland annat utgörs av e-handelsföretaget Nelly.
Vänder till svarta siffror
Nu visar det sig att strategin har gett effekt - både på omsättnings- och på resultatsidan. Under helåret 2017 nådde nämligen Qliro Group en omsättning på knappt 3,4 miljarder kronor, vilket är en ökning på 8 procent jämfört med året innan. Men det är på resultatssidan som den kanske gladaste nyheten uppenbarar sig - rörelseresultatet för helåret har nämligen gått från minus 60,5 till plus 20,7 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Qliro Group redo att gå vidare: "Nyförvärv ingen omöjlighet"
Tittar man bara på årets fjärde kvartal ser utvecklingen ungefär likadan ut. Omsättningen ökade med nio procent till knappt 1,2 miljarder kronor. Samtidigt minskade dock rörelseresultatet under perioden från knappt 43 till strax under 36 miljoner kronor.
Alla områden ökar
Qliro Group konstaterar i ett pressmeddelande att alla tre affärsområden ökade både omsättning och bruttoresultat, under både helåret och kvartalet.
- Vårt mål är att vara den nordiska ledaren inom digital handel och närliggande finansiella tjänster. CDON Marketplace och Nelly har starka positioner i två dynamiska segment av e-handeln. Deras tillväxt driver samtidigt ökande volymer till Qliro Financial Services. Detta ger Qliro Financial Services låga kundanskaffningskostnader, förlänger vår relation med konsumenterna och gör det möjligt att erbjuda nya tjänster, säger Marcus Lindqvist, vd för Qliro Group, i en kommentar.
Breddar CDON Marketplace
Så sent som i går stod det klart att Qliro Groups försäljning av Health and Sports Nutrition Group, där bland annat Bodystore.com ingår, fick klartecken för att genomföras. Nu meddelar Qliro Group att avslutandet av affären gav bolaget “ytterligare 370 miljoner kronor”.
LÄS ÄVEN: Miljardbolag köper Gymgrossisten av Qliro
- Detta ger oss goda möjligheter att fortsätta investera i våra affärsområden. Med fokus på operationell effektivitet arbetar vi vidare med att bredda marknadsplatsen med 1 500 handlare, förstärka våra modevarumärken, effektivisera logistiken, dra nytta av våra kundrelationer och stärka vår roll i värdekedjan, avslutar Marcus Lindqvist.