Udéns Sport har haft en tuff resa efter att deras butik och lager brann ner på grund av explosionen som skedde, i september 2021, på Övre Husargatan i Göteborg.
Från då till idag har vi gjort vår största tillväxtresa sedan start. Vi har gått ifrån att vara en fysisk handlare till att ställa om digitalt, till e-handel och sociala medier, säger ägaren och vd:n, Lucas Lehrman, i ett mejl till Ehandel.
En del i tillväxtresan är att förvärva Skidsport.nu, som är en liknande verksamhet som Udéns Sport, och som har butik och lager i Bromma norr om Stockholm. Genom förvärvet satsar Udéns Sport på att bli Sveriges största skidspecialist.
Enligt våra leverantörer så är vi nu Sveriges största skidspecialist till antalet sålda skidor av alpint och längd. Just det att vi är specialiserade på skidåkning gör oss också unika. Trots att skidåkning är en vintersport lever vi på detta året runt, säger Lucas Lehrman.
Det är just specialisthjälpen som Lucas Lehrman ser som företagets största konkurrensfördel.
Vi är specialister inom alpint och längdskidåkning och Vi kommer från en traditionell bransch, men vi är få enskilda specialister på marknaden, då majoriteten av försäljningen drivs av stora kedjor som XXL, Stadium och Intersport. Vår största konkurrensfördel är det breda sortimentet och specialisthjälpen vi erbjuder våra kunder som vill köpa ny skidutrustning. Nu vill vi utmana kedjorna genom att bli en större aktör och fokusera mer på att erbjuda vår expertis i större skala online.
Lucas Lehrman tror att skidåkning är något vi kommer att syssla ännu mer med framöver.
Det är en trend som vi är övertygade om, är här för att stanna. Efter pandemin vill folk nämligen vara mer aktiva på sin semester och detta kan man se framför allt genom liftkortsförsäljningen i Sverige, som aldrig har varit så hög som den är nu.
Udéns Sport omsätter 63 miljoner kronor och har 20 anställda.
Vi har ett stort fokus på uppskalning och tillväxt online, säger Lucas Lehrman.