Ett nytt utseende och ett helt nytt koncept som “ska stödja varumärkets vision och tonalitet”. Så sammanfattar Rose-Marie Zeito, som är The Body Shops e-handelschef i Sverige och Danmark, företagets nya e-handel.
Den uppdaterade sajten lanserades i december och har kommit till bland annat för att butiken bättre ska kunna möta sina kunders förväntningar och behov.
- Vi är en verksamhet som växer och står för värderingar som de flesta håller varmt om hjärtat. Den nya webbshopen ger oss möjligheten att spegla varumärket utåt och skapa en bra shoppingupplevelse för kunden både online och i våra fysiska butiker, förklarar Rose-Marie Zeito.
Rose-Marie Zeito
Till skillnad från The Body Shops förra e-handel är den nya sajten responsiv, och den bjuder även på flera andra fördelar.
- Den är mer attraktiv, snabbare och förnyas varje vecka utifrån nyheter och kampanjer som även speglar vad som händer i våra fysiska butiker och hos återförsäljare, säger Rose-Marie Zeito.
"Vi välkomnar all feedback"
The Body Shop har bedrivit e-handel i USA, Frankrike och Storbritannien sedan 2009, men öppnade sin svenska nätbutik först 2012. Nu har företagets näthandel etablerats på 40 marknader och samtidigt vuxit till att bli en viktig del av företagets verksamhet, enligt Rose-Marie Zeito.
- För oss är det en självklarhet att finnas där våra kunder är och det gör oss starkare i vår kommunikation, säger hon.
Vad har ni fått för gehör för den nya nätbutiken sedan den lanserades i december?
- Vi har en lojal och stark kundbas i Sverige som varit med The Body Shop som varumärke länge, det syns till exempel i Daymakers senaste undersökning där vi fick högre betyg än alla andra butikskedjor. Det ställer höga krav på oss när vi nu lanserar ny e-handel och ny kundklubb samtidigt. Vi välkomnar all feedback och är beredda på både ris och ros men hittills har responsen varit positiv.