Responsiv design är hett inom e-handeln och många hyllar övergången till responsiva sajter. Jakt- och friluftsbutiken Active Outfit verkar ha träffat mitt i prick, och e-handelsföretaget Pierce ökade sin mobilkonvertering med hela 115 procent på sina sajter.
Men det finns de som haft det tuffare, som till exempel Adlibris. Bokjätten gjorde dock stora förändringar i sin design så försäljningstappet berodde nog inte enbart på övergången till en responsiv sajt.
Nu kommer nästa e-handlare som ställer in sig i hyllningskören. Calzessa.com, som säljer underkläder och strumpor, gick under 2013 över till responsiv design med ett lyckat resultat.
– När vi byggde om vår e-handel till responsiv så förstod jag inte hur detta skulle påverka konverteringen. I november 2012 så konverterade 1,3 procent av mobilanvändare. Året efter, med den nya sajten, så konverterade hela 3,9 procent under samma period. Det är en tredubbling, skriver Mats Ingelborn, som driver Calzessa.com, på sin blogg.
Kändes naturligt
Att surfandet och näthandlandet från mobila enheter ökat på senare år är ingen hemlighet, och att användarna ställer krav på mobilvänliga sajter är något vi sett i flera undersökningar den senaste tiden.
Calzessa var tidiga att hoppa på trenden med en separat mobil version av e-handelssajten. Den var dock en helt fristående e-handel som bara delade vissa texter, bilder och beskrivningar med den vanliga sajten. Webbadresserna till de olika sidorna, och varorna, var också unika. Ett upplägg som Mats Ingelborn inte alls uppskattade.
När man förra året skulle göra om e-handeln så kändes det därför naturligt att lägga ner den separata mobila e-handeln, och istället utveckla en responsiv sajt.
– Efter lanseringen av vår nya responsiva sajt, eller adaptiva om man ska vara noga, så är det en sajt, med samma information, samma betalsätt och samma bilder oavsett hur kunden konsumerar sajten, skriver Mats Ingelborn.
Källa: Ingelborn.com