Glansdagarna för Black Friday i Sverige verkar ha passerat. Åtminstone om man ska tro de siffror som släppts nu under dagen. Tidigare i dag gick Klarna och Prisjakt gemensamt ut med att ökningen för Black Friday i år slutade på 14 procent, vilket är betydligt mindre än förra året.
LÄS ÄVEN: Försäljningen under Black Friday avslöjad
Men siffrorna kan förstås variera beroende på mätunderlaget och nu visar det sig att Klarnas sammanställning kanske ändå var i det generösa laget. Enligt betalbolaget Dibs, som har gjort en djupdykning i sina e-handelstransaktioner, ökade Black Friday nämligen bara med 7 procent. Det kan jämföras med en ökning på 10 procent förra året och 21 procent 2017.
I år har vi sett en trötthet hos konsumenterna kring Black Friday. Klimatfrågan, butiker som luras och längre reaperiod har dämpat köpivern. Även den förlängda rabatthelgen, som för vissa webbutiker är 12 dagar, gör att fokuset på fredagen minskar. Trots det fick vi ett traditionsenligt rekord så för många är plånboken fortfarande viktigare än miljön, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, i ett pressmeddelande.
"Är tudelat"
Dibs pekar ut det ökade motståndet mot readagen, något som har märkts av bland annat i form av olika bojkotter och motinitiativ, som en anledning till varför Black Friday-shoppandet inte ökar på samma sätt som som förr. Enligt en undersökning som betalföretaget genomförde inför shoppingdagen är miljön den vanligaste anledningen till att man undviker att handla på Black Friday, följt av att man känner sig lurad av handlarna.
LÄS ÄVEN: Bluffrea på Black Friday: "Kan se misstänkta mönster"
Med tanke på e-handelns naturliga tillväxt som är tvåsiffrig på årsbasis så kan man säga att årets Black Friday definitivt var ett trendbrott. Vi kommer sannolikt att se fortsatt ökat motstånd nästa år. Samtidigt behöver vi ju köpa produkter och julklappar, så det är tudelat, fortsätter Patrik Müller.
Enligt Dibs var ökningen under Black Friday högre i Danmark och Norge än i Sverige, något man menar sannolikt är "på grund av en högre miljömedvetenhet och mer negativ inställning bland de svenska konsumenterna. I veckan kommer Dibs moderbolag Nets att presentera siffror för hur Black Friday gick i den fysiska handeln.