ANNONS

Rekordstart för den globala julhandeln på nätet

Rekordstart för den globala julhandeln på nätet

Den globala e-handeln gick starkt under november månad och uppgick till 241 miljarder kronor, en ökning med 14 procent jämfört med 2013. Samtidigt fortsätter andelen mobila transaktioner att öka och köpen via smartphones fördubblades nästan jämfört med förra året.

ANNONS

Nyligen släppte PostNord en rapport som visade att svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljarder kronor fram till den 25 november. Det är en ökning med 10 procent jämfört med förra året, men tro det eller ej, det är inte bara vi svenskar som shoppar på nätet.

Enligt ny statistik från Adobe har hela den globala e-handeln gått starkt under november månad och uppgick till hela 241 miljarder kronor, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år.

Under den amerikanska högtiden Thanksgiving och den stora shoppingdagen Black Friday sattes nya omsättningsrekord globalt, 10 respektive 18 miljarder kronor. En ökning med 24 respektive 25 procent jämfört med november 2013. Detta enligt Adobes mätningar.

Singles Day, som är Kinas motsvarighet till Cyber Monday nådde också nytt omsättningsrekord i form av 9,7 miljarder kronor. Att Cyber Monday inte återfinns i rapporten beror på att e-handlarnas stora dag i år inföll den 1 december, men även då sattes nya rekord i den amerikanska e-handeln enligt comScore.

Vi shoppar mer via smartphones

Samtidigt visar rapporten att andelen digitala köp med hjälp av smartphones ökar. Av den totala online-försäljningen stod smartphones för 13 procent, vilket är nästan dubbelt så mycket jämfört med förra årets 7 procent.

Surfplattor stod för 16 procent av den totala försäljningen på nätet, en ökning med 2 procentenheter. Enligt Adobes analys genererade iOS-användare fyra gånger så stor omsättning som Android-användare, med fördelningen 79 procent iOS och 21 procent Android.

– Trenden med större smartphones och att vi blivit tryggare med att köpa saker via mobila enheter är starka orsaker till e-handelns tillväxt. Siffrorna visar också kraften i Big Data-analyser då Adobes prognoser stämmer väldigt väl med det faktiska utfallet, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se