BHG Group-ägda Nordic Nest visar upp nya rekordsiffror. Heminredningsjätten växte omsättningen med 58 procent, till 1,8 miljarder kronor, och nådde sitt starkaste EBITDA någonsin på 131 miljoner kronor under 2021. Något som delvis kan tillskrivas förvärvet av Svenssons i Lammhult.
Även om tillväxt aldrig varit vårt viktigaste mål känns det såklart härligt att fördubbla omsättningen från året innan. Det vi verkligen är stolta över finansiellt är vår lönsamhet, att både kunna hantera ett ägarbyte och ett stort förvärv, växa i den takten vi gör och samtidigt öka resultatet med närmare 40 miljoner är ett styrkebesked, kommenterar Bank Bergström, vd på Nordic Nest, siffrorna.
Under 2022 väntar ännu fler nya äventyr. Man har redan lanserat sajter i Polen och Japan och Svenssons ska få en ny citybutik i Stockholm. För att understödja expansionen får lagret ett ansiktslyft med utbyggnad och automation.
Vi har redan idag branschens högsta kundnöjdhet, men vi ska bli ännu bättre. Viktiga delar för denna förbättring är självklart ännu snabbare och mer effektiv hantering av leveranser, vilket den nya automationslösningen kommer att ge oss. Vi arbetar ständigt för att möta våra kunder på det sätt de vill, därför är en fortsatt expansion av internationella sajter samt lanseringen av ett helt nytt butikskoncept viktiga aktiviteter för nå till våra kunder på ett ännu bättre sätt, säger Bank Bergström.