ANNONS

RekordmÄnga konsumenter klagar pÄ e-handlarna

Jolanda Girzl, Konsument Europa
Foto: Linn Malmén

Över 70 procent av klagomĂ„len som inkom till Konsument Europa under 2016 rör nĂ€thandel.

ANNONS

2016 blev ett nytt rekordÄr för antalet klagomÄl för missnöjda konsumenter. Inte mindre Àn 8182 Àrenden inkom till den svenska grenen av det europeiska konsumentnÀtverket Konsument Europa, som i Sverige verkar inom ramen för Konsumentverket.

Den absoluta merparten av dessa rör klagomÄl frÄn personer som anser att de blivit lurade i samband med e-handel. Det skriver Konsument Europas enhetschef Jolanda Girzl i en krönika i Nya Wermlands-Tidningen, NWT.

72 procent av klagomÄlen gÀllde e-handel

De över 8000 Àrendena utgör i sig en ökning med 87,8 procent och av samtliga Àrenden under 2016 rörde hela 72 procent missnöje med olika e-handlare, enligt krönikan.

Vissa branscher stÄr dock ut mer Àn andra. Var femte Àrende gÀllde flygresor och var tionde kom frÄn personer som klagade pÄ olika provpaket och abonnemangserbjudanden av hÀlsokost, naturlÀkemedel och liknande.

Fick domstolshandlingar pÄ estniska

Diverse biltjÀnster klagades det ocksÄ friskt pÄ - hela 14,6 procent av klagomÄlen gÀllde den typen av köp och tjÀnster. En person som hörde av sig hade hamnat i trÄngmÄl efter att ha utnyttjat en bilvÀrderingstjÀnst pÄ nÀtet. Det hela slutade med att personen fick en lunta domstolshandlingar pÄ estniska.

Enligt EU:s regler har man emellertid rÀtt att fÄ den typen av handlingar skrivna pÄ ett sprÄk man förstÄr, eller Ätminstone pÄ det sprÄk som brukas i landet som handlingen skickas till, upplyser Jolanda Girzl.

Fiffel med bestridda fakturor nytt fenomen

Ett annat fenomen har ocksÄ poppat upp under fjolÄret, noterar Konsument Europa. Den som bestrider en faktura med motiveringen att de inte bestÀllt den fakturerade varan kan numera mycket vÀl fÄ en blankett tillbaka dÀr de ombeds skriva under att de aldrig tagit emot varan ifrÄga.

Enligt befintligt regelverk Àr det dock företaget som mÄste bevisa att ett köpeavtal upprÀttats med konsumenten för att de ska ha rÀtt att krÀva betalning för produkten.

- Detta Àr ett sÀtt att fÄ konsumenten att erkÀnna en bestÀllning som de pÄstÄr att de inte har gjort, konstaterar Jolanda Girzl.

En halv miljon besökte hemsidan

Det Àr dock inte bara anmÀlningarna som ökar. Intresset för att lÀsa om konsumentfrÄgor Àr ocksÄ stort. Konsument Europas frÄgeforum hade under 2016 över 300 000 lÀsningar pÄ sina svar till undrande konsumenter och webbplatsen totalt besöktes av över 500 000 personer.

Trots den ökade arbetsbördan under Äret som gick meddelar Konsument Europa att de gÀrna mottar fler tips och klagomÄl, sÄ att Ànnu fler konsumenter kan upplysas om vad som gÀller pÄ World Wide Web och i andra köpsammanhang.

Michell Grönlund