Vi har precis rapporterat om att Jetshop sett en rejäl ökning av årets julhandel, nu kommer fler liknande uppgifter. Enligt en ny undersökning från TNS SIFO på uppdrag av Posten har svenskarna fram till igår e-handlat julklappar för 4,7 miljarder kronor.
Undersökningen har genomförts den 19-20 december vilket innebär att majoriteten av julhandeln på nätet har kunnat mätas. 1000 konsumenter har tillfrågats och undersökningen visar att cirka 40 procent av Sveriges konsumenter har e-julhandlat i år, en ökning med 5 procent jämfört med 2011.
– Konsumenterna vet att de kan kapa julstressen genom att göra julklappsköp på nätet. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger Andreas Falkenmark, VD Posten Meddelande.
E-julen har ökat med 33 procent
I år har de som julhandlat på nätet lagt i genomsnitt 1494 kronor på julklappsinköp, för 2011 var den siffran 1290 kronor. Summa summarum innebär det att svenskarna e-handlat julklappar för 4,7 miljarder kronor, en ökning med 33 procent jämfört med förra julen.
På Posten har man märkt av den kraftiga ökningen i årets e-julhandel och imorgon lördag levererar Postens brevbärare och chaufförer de sista e-julklapparna till hushållen och postombuden. De rekordhöga volymerna uppnås trots att julen i år ligger på en måndag vilket är långt ifrån idealiskt för e-handeln.
– För att kompensera att julafton i år ligger på en måndag har vi lagt in en extra utdelningsdag imorgon lördag då våra brevbärare delar ut mindre paket och julkort till hushållen och paket körs ut till postombuden. Det innebär att konsumenterna har kunna handla julklappar på nätet långt in i denna vecka, säger Andreas Falkenmark.
Den mest populära e-julklappen är fortfarande böcker. Andra populära produkter i årets e-julhandel är kläder, filmer, hemelektronik och leksaker.
Källa: Press