Fuskreor är ett återkommande inslag under Black Friday och Black Week. Men sedan ett drygt år tillbaka måste reapriser, jämföras med varans lägsta pris, de senast 30 dagarna.
Konsumentverket har i år hållit koll på priserna på drygt 1 700 slumpvis utvalda produkter från ett hundratal företag. Och granskningen genomfördes från mitten av oktober till slutet av november, alltså fram till under Black Week-rean.
Måste vidta kraftfulla åtgärder
Nu har vi ett resultat – och det är nedslående. I år fuskade nämligen sju av tio företag med marknadsföringen av reapriser under Black Week.
Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit. Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln, kommenterar Konsumentverkets enhetschef Johan Ohlsson.
70 ärenden
Efter att ha upptäckt stora brister vid stickprovskontroller av ett hundratal bolag ska nu myndigheten ta tag i drygt 70 tillsynsärenden.
Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, avslutar Johan Ohlsson.