Posten och HUI:s e-barometer, för tredje kvartelet i år, förutspår en försäljningsökning och två av tre ehandlare tror på en bättre jul än förra året. Ehandeln har ökat ordentligt under året och prognosen för helåret ligger på 24 miljarder. Julen sägs också bli en riktigt ehandelshögtid. Hälften av konsumenterna som tillfrågats tror att de kommer köpa lika mycket eller mer julklappar över internet detta år jämfört med förra. Arne på Posten säger detta i ett pressmeddelande:
– E-handlarnas julrusch har i många fall redan dragit igång. Konsumenterna är tidigt ute och ser fördelar med att handla julklappar på nätet och få dem levererade direkt hem av brevbäraren eller till närmaste ombud.
Ehandelns försäljning har ökat med 14% under tredje kvartalet i år och konsumenternas framtidstro är på topp. Över 80% säger att de planerar att handla varor på nätet det kommande halvåret. Vi gissar att majoriteten av dessa tänker på julklappar.
Jonas Arnberg på HUI säger följande om rapporten:
– E-handelns tillväxt fortsätter att stiga kraftigt, driven av en ökad mognad hos företag, konsumenter och teknik. Konsumenternas ökade förtroende för branschen bidrar också till att e-handlarna kan räkna med ett kraftigt rekord i årets julhandel.
Summan av kardemumman är att både nätkonsumenter och ehandelsföretag tror att vi tagit oss ur svackan efter finanskrisen. E-barometern baseras på ett urval av 1500 företag och en internetbaserad undersökning med 1000 internetanvändare. Du kan läsa hela E-barometern för tredje kvartalet här (längst ner på sidan).
Källa