Att lite mediatid kan ge en skjuts i försäljningen märkte vi förra året när tv-programmet Fråga Olle besökte nätbutiken Lastbryggan. Mats Karlsson som driver butiken märkte direkt ett uppsving i orderingången, och ett tag droppade det in 1-2 ordrar i minuten.
Nyligen hände något liknande när drygt åtta miljoner människor via YouTube, och ytterligare ett okänt antal miljoner via andra mediers livesändningar, beskådade österrikaren Felix Baumgartner lämna sin ”luftballong” för ett 39 kilometer högt fallskärmshopp.
Rymdhopp genererar försäljning
En pr-succé för Red Bull som sponsrade rekordhoppet men också ett lyft för e-handlare som säljer prylar förknippade med varumärket.
Bland annat märkte man på Fyndiq hur försäljningen av mobilskal med Red Bull-motiv ökade i samband med rekordhoppet. Försäljningen av skalen har sedan i fredags förra veckan stigit med 20 procent, jämfört med veckan innan, rapporterar tidningen Resumé.
– Mobilskal är generellt populärt, inte minst sedan iPhone 5 släpptes, men det var roligt att se att just Red Bull-skalen sköt i höjden samtidigt som Felix Baumgartner gjorde det, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.
Återförsäljare via sajten, och troligtvis även andra kan alltså tjänat sig en extra hacka tack vare Red Bull och en österrikisk äventyrare.