Hur går det för mathandlarna? Jo, försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,6 procent under oktober, jämfört med motsvarande månad i fjol. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Men mat och dryck blev samtidigt 17,2 procent dyrare, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Så rensat för inflationen backade försäljningen med -10,7 procent.
Tillväxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen. När priserna på livsmedel fortsätter att stiga anpassar konsumenterna sina köpvanor. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppskattas till minus 10,7 procent, vilket är en historiskt låg nivå, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handeln backar
I butik ökade försäljningen, med inflationen inräknad, med 7,2 procent. Men e-handeln backade, trots prisuppgångarna, med -6,3 procent. Hemleveranserna var ned med -3,2 procent och upphämtning i butik med -9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen låg i oktober på 4,3 procent.
Det är den fysiska handeln som driver försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln. E-handelsandelen har under året pendlat runt 4,5 procent, varav strax över hälften utgörs av hemleverans och resterande av upphämtning, avslutar Karin Brynell.