Den senaste tiden har många i landet upplevt en svår torka. E-handlarnas torraste period var dock i början av maj, då försäljning stod helt stilla. Hela maj månad visade sig dock leverera en hyfsad försäljningstillväxt, trots den dåliga starten.
LÄS ÄVEN: Maj gick inte alls så dåligt som man skulle kunna tro
Vår analysavdelning har faktiskt varit på semester i några veckor, men är nu tillbaka och har har därmed analyserat juni månad. Och även om det inte har varit lika stora temperaturavvikelser i juni som i maj, så har det den förra månaden varit lite varmare än i fjol.
E-handeln har dock ökat rejält ändå och vi kan nu rapportera att orderingången växte med 21 procent under juni, jämfört med samma period förra året.
- Månadsmedeltemperaturen i juni avvek inte alls så mycket som i maj. Då nådde avvikelserna över 6 grader på vissa ställen i landet, medan det i juni som högst var 3 grader varmare än normalt. Troligen var det detta som gjorde att vi nu kan se en stark ökning i Sveriges e-handel under juni månad. Jämfört med samma period i fjol ökade antalet order med hela 21 procent, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Det har ju dock onekligen varit fint väder, och det som hjälpt till att höja e-handelssiffrorna har varit svenskarnas mobiltelefoner. Dessa stod nämligen för nära 53 procent av andelen order som lades under månaden, och trenden är tydlig: