ANNONS

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

Miljontals svenskar handlar på nätet. Ett nytt fenomen, kallat cashback, som nu har nått Sverige, innebär att det finns pengar att få tillbaka på sin shopping. Därför har det på kort tid börjat dyka upp aktörer som vill hjälpa till med just detta. En ny sådan är sajten Cashbackshopping.se.

ANNONS

Det börjar dyka upp allt fler sajter som erbjuder pengarna tillbaka på e-handelsköp. I höst smyglanserades Refunder.se, en sajt som i våras fick uppbackning av Bonniers investmentbolag, Bonnier Growth Media, och som senare lanserades på bred front.

Nu har man fått konkurrens av Cashbackshopping.se. Bakom sajten står den svenske Internetentreprenören Johan Selin.

– Jag tror stenhårt på cashback-fenomenet, att få pengar tillbaka när man shoppar på nätet kommer bli nästa stora grej. I dagsläget har vi ett 70-tal partners anslutna till Cashbackshopping.se och vi ser ett väldigt stort intresse från e-handlarna. Nya butiker tillkommer varje dag, säger Johan Selin.

Hundratals miljoner

Cashback betyder pengar tillbaka och som medlem samlar man cashback när man handlar i de anslutna nätbutikerna. Cashbacken kan sedan tas ut som riktiga pengar eller som presentcheckar. Det kan jämföras med den återbäring som man som medlem i fysiska butikers kundklubbar får.

Två av tre svenskar har under det senaste året handlat på nätet enligt SCB, och under förra året handlade svenskarna för 37 miljarder kronor på nätet enligt Postens e-handelsbarometer. Vilket gör att det finns stora pengar att spara för svenskarna enligt Johan Selin, som även påpekar att ett köp i genomsnitt ger 5 procent cashback, men man kan få så mycket som 20 procent cashback.

– Dessutom kan man få cashback på flygresor, hotell och charterresor. Vi pratar hundratals miljoner kronor som svenskarna kan spara, säger Johan Selin.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se