RedBridge vill bli nummer ett inom drift för e-handel

RedBridge vill bli nummer ett inom drift för e-handel
Håkan Melin

När Emeet landar i Stockholm den 20 oktober är IT-leverantören RedBridge med som partner för första gången.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

RedBridge grundades 2003 som ett konsultbolag specialiserat på Open Source och har sedan 2008 ett samarbete med Amazon Web Services, AWS. Sedan dess har företaget utvecklats till ett IT-bolag som inte bara tillhandahåller serverutrymme åt sina kunder utan också bidrar med kompetens, utveckling och tar hand om driften av kundernas plattformar.

- Det som skiljer oss från traditionella hostingleverantörer och som gör att vi är väl anpassade för e-handel är att vi är duktiga på utveckling och tar ett större ansvar för helheten, säger Håkan Melin, försäljningschef på RedBridge.

Bland RedBridges kunder finns företag som MatHem.se och Daniel Wellington, som de senaste åren har sett en stark utveckling. Under samarbetet med Daniel Wellington har den framgångsrike klockförsäljaren gått från att omsätta 100 miljoner till en miljard, vilket har ställt krav på RedBridge som mer eller mindre har fått ändra i IT-miljön varje vecka.

Levererar under julhandeln

Håkan Melin jämför med att precis som att det behövs en stabil grund om man ska bygga ett höghus, är det samma sak som gäller om man har ett e-handelsföretag som ska växa. Och till skillnad mot traditionella IT-företag, som ofta tvingar e-handlare att knyta upp sig på ett visst serverutrymme som ska täcka även tillfälliga toppar, går RedBridges modell ut på att utrymmet går att skala upp och ner beroende på omsättning eller säsong.

Med hjälp av ett kraftfullt CDN (Content Delivery Network) från Telia, som levererar det tunga innehållet från en sajt, ska företaget erbjuda hög prestanda och skydd mot olika former av IT-attacker (exempelvis DDOS). Detta såväl i Sverige som internationellt.

- Vi är extremt flexibla och anpassar automatiskt så att företaget kan växa och minska efter behov. Våra kunder har till exempel aldrig gått ner under en Black Friday eller under julhandeln.

När Emeet kommer till Stockholm den 20 oktober i år är RedBridge med som partner för första gången. Håkan Melin ser det som mycket värdefullt att komma närmare e-handlarna och få bättre förståelse för deras situation.

- Traditionellt har det funnits ett extremt teknikfokus på RedBridge. Nu vill vi prata med e-handlarna för att utbyta erfarenheter och lyssna in hur de beskriver problem. Kan man koppla deras problem till driften så kan vi hitta sätt att hjälpa dem, säger Håkan Melin.

Erbjuder stabilare IT-miljö

RedBridge har tidigare hjälpt klockföretaget Triwa att etablera en e-handel i Kina, och det är just det internationella Håkan Melin vill prata mer om på Emeet. RedBridge ser sig själv som ett kompetensföretag som erbjuder mer än bara drift. Det kan till exempel handla om hur man skapar ett skydd mot personer som vill attackerar ens sajt, exempelvis via RedBridges samarbete med Telia.

- Men på Emeet tänker jag att det inte bara ska handla om just Kina utan internationell prägel i allmänhet, helt enkelt om saker man bör tänka på när man tar sin e-handel utanför Sverige, förklarar han.

Enligt Håkan Melin är det inte ovanligt bland företag att betala stora summor pengar till utvecklare samtidigt som man egentligen står på "ganska skakiga ben" när det gäller IT-miljön. Och det är där hans företag kommer in i bilden:

- Vi siktar på att bli marknadsledande för drift för e-handel. Det är vår målsättning.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se