Nätbutiken Smartphoto säljer fotoprodukter som aldrig förr. Under årets rea-helg, Black Friday, så ska e-handlaren under tre dagar ha sålt för lika mycket som under “en normal” tvåveckorsperiod. Konverteringen sägs även ha skjutit i taket:
- Från en helg till en annan ökade försäljningen med 108 procent och konverteringsgraden gick upp med otroliga 50 procent, säger Maria Sillén-Sittner, Marknadsansvarig på Smartphoto Nordic & UK.
Sådana starka orderökningar är förstås tuffa att hantera men Smartphoto säger sig inte ha haft några större problem att hinna med i produktionen.
"Maskinerna körs dygnet runt"
Företaget anställer under årets sista månader ytterligare 120 personer till produktionen för att kunna möta den enorma efterfrågan.
- Under normalperiod hos Smartphoto körs maskinerna i ett skift om max 6-8 timmar per dag. För att klara de höga produktionskraven inför julen körs maskinerna i treskift dygnet runt, säger Mari Sillén-Sittner.
Just nu sägs fotoböcker och väggkalendrar gå åt som smör i solsken och företaget räknar med att ha använt 300 000 kvadratmeter fotopapper när julsäsongen är slut.