ANNONS

Rättegångspodden lämnade Podme - avslöjar varför: "Man frågar sig varför man håller på"

Nils Bergman
ANNONS

"Man kan öka sin inkomst ordentligt, men man tappar 80 procent av sina lyssnare".

Nils Bergman, som driver Rättegångspodden, har hållit på med podcast i tio år. Rättegångspodden har kommit att bli en av Sveriges största kommersiella poddar, och tillsammans med sin andra podd "Motiv" har han haft runt 90 miljoner lyssningar sedan starten 2013.

Idag publiceras hans titlar av poddbolaget Acast, men hans resa började hos plattformen Podme - vars affär grundar sig på en prenumerationsmodell, som låter användarna lyssna på plattformens podcast utan reklam. Nils Bergman var dessutom en av de poddkreatörer som funnits hos Podme sedan start.

Det var ärofyllt att få vara med och bidra till deras framfart de första åren. Men allteftersom åren gick trivdes jag inte med att producera i den takten som krävdes, det tog på krafterna. Det finns positiva aspekter med en betalvägg, men jag gillar att nå ut till många, säger han till Breakit.

På frågan om han tror på att låsa in poddar bakom en betalvägg, svarar Nils att just i Podmes fall så behöver bolaget fylla på sitt podcastbibliotek med fler titlar för att lyckas i längden:

Jag har onekligen tänkt mycket på det. Just Podme är långt ifrån vinst. Så som jag har uppfattat det är det många poddare som går till det bolaget för att dealen är fördelaktig monetärt. Man kan kan öka sin inkomst ordentligt, men det kommer med baksidan att man tappar 80 procent av sina lyssnare, i och med betalväggen. Efter ett tag kanske man frågar sig varför man håller på med sin podd om man inte når ut till så många eller till de lyssnarna man vill nå.

Jag tror att bolag som Podme behöver öka sitt pernumerationsantal ordentligt, inte bara för att det ska bli lönsamt men för att poddare ska vilja stanna kvar.

När Nils Bergmans bolag, som hanterar hans poddintäkter, summerar siffrorna för 2022 ser man att omsättningen låg på en lägre nivå än under 2021. Något Nils förklarar med att det var året då han gick över från Podme till Acast, och hade två intäktsvägar samtidigt. Det skriver Breakit.

Svart på vitt minskade omsättningen med cirka 32 procent, till 4,9 miljoner kronor. Resultatet backade samtidigt med hela två miljoner, till 800 000 kronor. En annan anledning till att både omsättning och resultat minskade under 2022 är att Nils var föräldraledig under större delar av året.

Idag är Nils nöjd med sitt upplägg hos Acast. Där drar han in intäkterna via sponsrat innehåll, men de lyssnare som vill slippa reklam har möjligheten att prenumerera på kanalen för att slippa annonserna och få tillgång till avsnitten tidigare.

Att betala för förhandslyssning har visat sig vara ganska populärt och att det är många som inte vill vänta på att höra en hel serie när de vet att den finns.

Lyssnarna är a och o. Det är så lätt att prata om siffror och intäkter och ta beslut därefter, men man måste komma ihåg att siffrorna grundar sig i lyssnarna. Om jag inte hade dem skulle sponsorer inte vara intresserade och då skulle jag inte kunna tjäna på podcast. Det är lyssnarna som är viktigast och man får aldrig ta dem för givet, avslutar Nils Bergman.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se