"En sminkad, poserande kvinna i lite kläder", så sammanfattade en person Bianca Ingrossos reklambild på Instagram som marknadsför Caia Cosmetics mascara.
Reklamen är könsdiskriminerande. Det är en sminkad, poserande kvinna i lite kläder som gör reklam för en produkt som inte syns. Det är sexistiskt och skulle aldrig gjorts för en produkt för män, skrev anmälaren till Reklamombudsmannen.
På bilden är Bianca Ingrosso klädd i en blå baddräkt och har hantlar i båda händerna. Intill bilden står det "betalt samarbete med Caia Cosmetics" och under bilden har hon skrivit:
My lashes survived the whole workout, all without destroying my lids when it’s time to wash ‘em off, she’s a keeper.
På svenska: Mina fransar överlevde hela träningspasset, utan att förstöra mina ögonlock när det blev dags att tvätta av dem.
Caia Cosmetics och Bianca Ingrosso har fått tillfälle att yttra sig men har inte gjort det i fallet.
RO konstaterar att framställningen av en kvinnan i träningskläder har ett visst samband med den marknadsförda mascaran då reklamen ska illustrera att den klarar ett träningspass.
Reklamombudsmannen finner inte att kvinnan kan anses framställd som ett sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför inte könsdiskriminerande och strider därmed inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.