Det är dystra tider i mathandeln. Rensat för inflationen fortsatte försäljningen att sjunka kraftigt i november, med -9,3 procent. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. I tillägg har viss konsumtion flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning under hela 2022, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Även försäljningen i e-handeln var ned, närmare bestämt med -5,9 procent. Hemleverans sjönk med -3,9 procent och upphämtning i butik med -8,5 procent. Vidare uppgick e-handelns andel av den totala dagligvaruförsäljningen till 4,4 procent. Men det är inte nattsvart för e-handeln. Tvärtom.
Den fysiska handeln driver fortfarande försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare. Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019, vilket var innan pandemin, avslutar Karin Brynell.