ANNONS

Rapport: Svenskar köper färre klappar än andra – priset viktigt

Svenskar köper färre klappar än andra

De flesta önskar sig kläder av tomten.

ANNONS

Det haglar undersökningar kring julhandeln. Ibland handlar de om vilka klappar som är dyrast – andra gånger om vad vi lägger på julklappar eller hur mycket vi ska klicka hem i år. Nu har ytterligare en undersökning trillat in. Den här gången kommer den från Klarna, med fokus på klapphandeln på nätet. Och det är tydligt att julen är barnens högtid.

Klarna – som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av köpen inom svensk e-handel – kan baserat på sin shoppingdata från november och december se att det är barnprodukter, elektronik och underhållning som har ökat mest i popularitet jämfört med resten av året, skriver betaljätten i ett pressutskick.

Denna trend uppges ha varit särskilt stark när vi shoppade som mest i år – det vill säga under Black Week samt Cyber Monday, som följer direkt på den maxade reaveckan. Även då var barnprodukter, elektronik och underhållning de populäraste kategorierna.

"Vill vara tidigt ute"

De som är mellan 18 och 40 år handlade mer under november online – jämfört med de som är 41 år eller äldre.

En allt större del av julhandeln på nätet förflyttas till november. I alla fall om man ser till yngre konsumenter. Många har insett fördelarna med att planera sina inköp – och handla julklappar till nedsatta priser innan den officiella julhandeln drar igång. Och i år har många velat vara tidigt ute, för att säkra den perfekta julklappen, kommenterar Viveka Söderbäck, som är betalbolagets expert på konsumentbeteenden.

I kategorin barnprodukter är de mest köpta varorna spel, målarlådor och produkter från danska Stoy och Lego. I elektronik-kategorin hittar vi bland annat Nintendo, Airpods och smarta, alltså internet-uppkopplade tv-apparater. Easee:s laddbox är också populär. Det är en ladd-anordning för laddning av elbilar.

Högst upp på svenskarnas önskelista är däremot kläder och skor (26%), följt av elektronik (25%) och underhållning (22%).

Underhållning på Gotland

Vad man köper mest av skiljer sig dock åt mellan landsdelarna. I norr är sport och fritidsutrustning mest poppis – och i söder elektronik, smycken och accessoarer. Västsvenskarna köper mest kläder och skor. Och gotlänningarna shoppar framförallt underhållning.

Mest julklappar klickar stockholmarna hem, följt av Uppsalaborna och jämtarna. Stockholmarna onlineshoppar 22 procent mer per person – än genomsnittssvensken.

I snitt kommer svenskarna spendera 3 335 kronor på julklappar i år, enligt Klarnas undersökning. Samtidigt köper svenskarna minst antal julklappar av alla. Och med alla menas de 18 länder som jämförs i betalbolagets globala så kallade julrapport.

Inte så klappsugna svenskar

I Sverige köper man i snitt fem paket, jämfört med det globala snittet på 6,5 paket. Och bara 38 procent av svenskarna uppger att de gillar att köpa julklappar, mot det globala snittet på 48 procent.

Nästan sju av tio svenskar anser att det viktigaste med en present är att den är personlig. Nästan hälften tycker att det är av stor vikt att produkten eller produkterna som ges bort, håller hög kvalitet. För en av fyra är däremot priset viktigast.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap