Konsumenter är nogräknade när det kommer till betalningar, både när de e-handlar och i fysiska butiker. Det visar statistik från Sveas andra del av rapportserien Payments in the Nordics.
Rapporten visar också att svenskar är mer benägna än konsumenter i de andra nordiska länderna att avbryta ett köp om butiken inte erbjuder rätt betalmetod.
Rapporten visar att preferensen av betalmetod väger tungt. Hela 64 procent av de nordiska konsumenterna uppger att de någon gång har avbrutit ett köp när butiken inte haft det föredragna betalsättet. I Sverige uppger 74 procent samma sak.
36 procent uppger även att de blir frustrerade när deras föredragna betalmetod inte finns tillgänglig i fysisk butik.
Svenska och nordiska konsumenter har höga krav när det kommer till betalningar. Vi ligger långt fram i digitaliseringen och innovationsgraden på den nordiska betalmarknaden är hög. Utbudet av etablerade betalmetoder är därför stort. Preferensen för hur man vill betala avgörs bland annat av konsumentens ålder. Det viktiga är att erbjuda en variation av betalalternativ för att inte förlora kunden när betalningen ska göras. Särskilt viktigt är det i e-handelsbutiker där många är mer kräsna än i fysiska butiker, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
49 procent av de nordiska konsumenterna uppger också att smidighet är det som är viktigast. Detta medan 32 procent uppger att de prioriterar säkerheten högst.
I Finland litar man mest på direktbetalning, danskarna anger kreditkort och norrmän debitkort. I Sverige är faktura det betalsätt som upplevs mest tryggt. Samtidigt ligger betalapparna i topp när vi tittar på vad de faktiskt betalat med vid sitt senaste köp. Vi har handlat digitalt i många år nu och upplever alla de etablerade betalsätten som ”trygga nog”. För många konsumenter är enkelhet och snabbhet numera det viktigaste. Också detta visar på vikten av att som e-handlare ha en bredd i utbudet av betalmetoder samtidigt som det är anpassat efter lokala attityder, kommenterar Emma Lindgren.