ANNONS

Rapport: Så mycket dyrare är varorna på Amazon.se

nicklas storåkers

Pricerunner har undersökt prisbilden hos jätten, jämfört med svenska e-handlare.

ANNONS

Är produkter som säljs på Amazon.se billigare eller dyrare än motsvarande varor som säljs av och hos svenska e-handlare?

Det har prisjämförelsesajten och tjänsten Pricerunner tagit reda på. Bolaget har till att börja med analyserat 2 580 000 produkter som återfinns i plattformens databas.

Datakörningen visar att Amazon har 3 procent av de produkter som man kan söka fram via Pricerunners hemsida. Det motsvarar 72 000 produkter. Åtminstone per den 17 augusti i år när prisundersökningen genomfördes. Det är den första insikten.

Pricerunner har även gjort en datakörning på de 10 000 mest populära produkterna på plattformen (baserat på antal sökningar). Detta för att ta få en bild av Amazons genomsnittliga prissättning på ofta efterfrågade och eftersökta produkter.

I det fallet visade det sig att Amazon i genomsnitt prismässigt låg 19 procent över det lägsta priset i marknaden. Den amerikanska giganten har på sin svenskanpassade sajt endast lägst pris på 9 procent av produkterna, enligt Pricerunners undersökning.

Saknas populära produkter

Och 65 procent av de 10 000 mest populära produkterna som kan sökas fram hos Pricerunner – återfinns inte hos Amazon, enligt undersökningen.

Amazon saknar alltså två tredjedelar av de 10 000 mest populära produkterna som kan sökas fram på Pricerunner. Och i snitt är de 19 procent dyrare, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner, till Ehandel.

Cyklar och diskmaskiner är exempel på kategorier där Amazon helt saknar populära produkter, enligt Pricerunner. Det ska dock sägas att den amerikanska e-handelsplattformen också säljer många varor från återförsäljare i utlandet.

Även i de kategorier där Amazon relativt sett har låga marknadspriser – så ligger de ändå i genomsnitt högre än de lägsta priserna. Amazon kan vara billigast på enstaka produkter, men har inte lägst priser i någon av de större kategorierna, enligt Pricerunners undersökning.

Ska du köpa exempelvis en ny tv eller nya hörlurar så hittar du inte de lägsta priserna hon Amazon idag. Därför tycker jag att det är förväntat att Amazon inte gjort något särskilt stort avtryck på den svenska marknaden. Svenska e-handlare har typiskt sett lägre priser, säger Nicklas Storåkers.

Få har påverkats

Prisjämförelsesajten har även nyligen undersökt hur många e-handlare som tappat kunder till Amazon. Det rör sig om en enkätundersökning genomförd av undersökningsföretaget Yougov. Resultatet, som bygger på enkätsvar från drygt 100 e-handlare i Sverige: Bara 1 av 20 svenska e-handlare, eller 5 procent, har tappat kunder till den amerikanska jätten, enligt enkätsvaren.

Och 66 procent uppger att de inte har påverkats alls. Bara 1 procent säger att de har behövt sänka sina priser till följd av gigantens inträde på den svenska marknaden. Och ingen uppger att de behövt korta ner sina leveranstider.

 

Så mycket dyrare är de dyraste produkterna på Amazon.se – jämfört med lägstapriserna på marknaden (procent):

Båttillbehör: +47

Hudvård: +38

Inredningsdetaljer: +38

Kökstillbehör: +38

Hårprodukter: +37

 

Så mycket dyrare är de billigaste produkterna på Amazon.se – jämfört med lägstapriserna på marknaden (procent):

Trädgårdstillbehör: +3

Skor: +3

Kaffemaskiner: +6

Borrmaskiner & Skruvdragare: +6

Spelkontroller: +7

Källa: Pricerunner samt Yougov på uppdrag av Pricerunner

David Gustavsson
david@ehandel.se