Pricerunner har summerat köpåret 2021. Och inleder med att berätta att den populäraste produkten i början av året var Playstation 5, som då var relativt ny på marknaden.
Sett till hela året är det den nämnda spelkonsolen, följt av robotdammsugaren Roborock S5 Max och Playstation 5 – digital edition som sålde bäst i Sverige. I fjol var handsprit, till följd av pandemin, den mest sålda produkten.
Det är inte konstigt att robotdammsugare slår igenom just nu, de har gått från att mest vara en rolig gimmick till en riktigt välfungerande produkt. De populäraste modellerna kommer med inbyggd moppfunktion och kan med hjälp av maskininlärning identifiera hinder de stöter på, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.
Skälet till att spelkonsoler fortfarande tillhör de mest populära kategorierna beror främst på hög efterfrågan i kombination med leveransproblem.
Gamers har helt enkelt inte lyckats få tag i sina nya konsoler, och med lanseringsdatum för populära titlar som "Horizon: Forbidden West" och "God of War" som kommer allt närmare, har efterfrågan knappast minskat, kommenterar Evelina Galli.
I mars klättrade även elcyklar upp på köptoppen, liksom badtunnor och så kallade massagepistoler.
Tiktok allt viktigare för försäljningen
Många svenskar upptäckte under året även Tiktok – som också haft stor påverkan på köptrender under 2021. Det har varit särskilt tydligt inom hudvård och smink. Ett exempel är Maybelline-mascaran Lash Sensation Sky High, som blev den näst mest sålda produkten i Sverige i början av året. Och detta efter ett viralt klipp på Tiktok.
En stor global händelse, som Pricerunner lyfter fram, var när containerfartyget Ever Given gick på grund i Suez-kanalen. Det är en passage där det normalt passerar motsvarande runt en tiondel av världens handel volymmässigt. Att fartyget lade sig på tvären i kanalen beräknas ha kostat den globala handeln 80 miljarder kronor per dag, i förlorade intäkter. Och eldade på en redan ansträngd fraktsituation.
Black Week – en besvikelse
Många handelssegment drabbades hårt av både logistikproblem och komponentbrist, där bristen på halvledare sticker ut. Priserna på såväl spelkonsoler och grafikkort har därför rusat i år.
Vidare så blev Black Week, tillväxtmässigt, något av en besvikelse för e-handeln. Med slopade restriktioner gjorde de fysiska butikerna comeback, enligt Pricerunner. I slutet av året så infördes även nya pandemi-rekommendationer. Detta efter den massiva spridningen av omikron-varianten, i bland annat våra nordiska grannländer, vilket har gjort avtryck i handeln.
Från slutet av november till sista veckorna i december har intresset för hälsovårdsprodukter som antigen-test och termometrar ökat med 240 procent. Under slutet av december har antigen-test mitt under julhandeln puttat ner Playstation 5 från förstaplatsen som populäraste produkt, skriver Pricerunner.