ANNONS

Rapport: Etablerade jättarna tappar kunder till gråa marknaden

Några av kedjorna som lockar kunderna från de traditionella aktörerna

"Behöver ta dem allvar".

ANNONS

Att lågprishandeln gått som tåget de senaste åren är ingen hemlighet. Nu har Consumer Panel Services GfK gjort en undersökning som visar hur populär kategorin är inom dagligvaror.

Men det handlar inte om kedjor som Lidl och Willys, utan de som utmanar de etablerade dagligvarujättarna med parallellimport av varumärken. Rapporten visar då också att de traditionella aktörerna tappar kunder till aktörer som ÖoB, Dollarstore, Normal och Gekås Ullared.

Dessa affärer gör något som kunderna tydligen gillar. Eftersom kunderna besöker dem allt oftare så är det en butikskategori som växer och deras konkurrenter behöver därför ta dem på allvar, säger Elin Scotford, affärsutvecklingsansvarig på Consumer Panel Services GfK, i en kommentar.

De här kedjorna är en del av det som man benämner som den grå marknaden i rapporten. Alltså de med butiker som inte har ett fullt sortiment, exempelvis saknar frysta varor, har lågprisprofil och som konkurrerar delvis med den traditionella dagligvaruhandeln.

Totalt står den marknaden nu för 1,8 procent av den totala omsättningen inom dagligvaruhandeln i Sverige. Undersökningen visar också att 49 procent av svenskarna handlat i butiker på den gråa marknaden under 2023, samtidigt som besöksfrekvensen gått upp från sju till åtta gånger årligen per kund de senaste fyra åren.

Lockas av storpack

Och det är särskilt varor i kategorierna personlig hygien samt djur- och hemvård som flyger av butikshyllorna. Den gråa marknaden står för 11 procent av den totala försäljningen där. Dessutom står man för 4 respektive 2 procent inom godis och läsk.

Våra undersökningar kring konsumenternas ekonomiska förväntningar visar fortsatt låga, om än stigande, siffror för Sverige. Jag tror att vissa affärskoncept inom FMCG-segementet har glömt bort denna kundgrupp som verkar lockas av att köpa storpack av varor som håller länge till ett lågt pris, säger Elin Scotford.

Den typiska kunden beskrivs som mellan 30 och 44 år med familj och utan något större engagemang i miljöfrågor kopplade till sina inköp.

Siffrorna baseras på paneldata och en omnibus från Consumer Panel Services GfK. De svenska omnibus-siffrorna samlades in i oktober 2023, med ett urval om 1 313 deltagare, och är representativa i förhållande svenska hushåll.

Nils Lund
nils@ehandel.se