ANNONS

Rapport: Det här älskar – och hatar e-handelskunderna

Vad gör e-handelskunderna förbannade?
Istock

Lägger allt mer pengar på e-handelsköpen.

ANNONS

Postnords stora e-handelskartläggning E-barometern släpptes nyligen. Nu har den statliga post- och paketjätten även släppt mer data, som av olika anledningar inte fick plats i huvudrapporten.

En sådan uppgift är att 73,5 procent av Sveriges befolkning, mellan 18 och 79 år, e-handlade, under januari i år. Det var en minskning med 0,5 procentenheter, jämfört med samma månad i fjol. Mest har männen dragit ned på sina e-handelsinköp. Sett till båda könen är shoppingtappet störst i åldersgruppen 30 till 49 år.

Samtidigt lades det mer pengar på e-handelsköpen i januari, mot för ett år sedan. Snittköpet låg på 2 609 kronor per person online, en ökning med 1,8 procent. De som spenderade mest var kvinnor mellan 30 och 49 år, följt av män i åldern 18 till 29 år.

Dissar SMS

Postnord bjussar även på mer data. Vi får bland annat veta att drygt hälften av Sveriges vuxna befolkning vill få rea-erbjudanden på mejlen. Bara 3 procent gillar att erbjudanden via SMS.

Listan över vad kunderna vill att e-handlarna blir bättre på – toppas av ”ett ökat fokus på hållbarhet”. Det anger 23 procent, följt av en vässad kundtjänst (22 procent). 21 procent tycker däremot att det är allra viktigast med bättre produktrecensioner och produktbilder.

Stor nöjdhet med leveranserna

Bara 3 procent har valt alternativet att de vill ha mer gamification-inslag i rabattkampanjer, exempelvis för att samla poäng på olika tävlingsinriktade sätt.

Avslutningsvis är en majoritet av kunderna nöjda med e-handlarnas paketleveranser. De som upprörs pekar ofta på bristande information om när en beställning ska vara framme.

David Gustavsson
david@ehandel.se