Det snackas mycket om Alibaba nu för tiden och hur de ska expandera globalt. Men det finns en e-handelsjätte i grannlandet Japan som går i samma tankar. Rakuten, som har en rad e-handelsrelaterade företag, har under de senaste åren investerat en hel del pengar för att expandera över hela jordklotet.
Bland annat har man köpt upp det amerikanska kupong- och rabattföretaget Ebates för en miljard dollar, och i augusti köptes Slice, en app som hjälper konsumenter hålla reda på sina nätköp. Viber får också nämnas som ett hyfsat förvärv.
Nu meddelar Rakuten att man stärker sin närvaro i Europa och Storbritannien med en lokal lansering av sin e-marknadsplats Rakuten.co.uk. Sedan tidigare har man en närvaro i landet med Play.com, som bland annat säljer CD- och DVD-skivor, samt streamingtjänsten Wuaki.tv.
Till en början kommer man att inrikta sig på återförsäljare i Storbritannien men tanken är att man ska expandera med internationella handlare.
– Med lanseringen av Rakuten.co.uk vi gör det enklare för konsumenter att hitta det de vill ha samtidigt som vi hjälper handlarna att tillhandahålla det. Under de kommande tolv månaderna kommer vi att bana väg för en ny era av gränslös detaljhandel och underhållning genom att integrera våra e-handelserbjudanden med vårt globala ekosystem av Internettjänster, säger Kenji Hirose, vd för Rakuten Europa.
Handla och bli poängmiljonär
Förutom att kunder på marknadsplatsen kommer att kunna handla en uppsjö av varor från en mängd olika återförsäljare, kan de även ta del av Rakutens lojalitetsprogram. För varje pund som spenderas på sajten belönas kunden med minst en Rakuten Super Point som går att använda för nya inköp.
Och för att marknadsföra lanseringen lite extra kommer Rakuten att ge sajtens kunder chansen att bli en Rakuten Millionaire. Alla kunder som gör ett inköp på sajten under november månad kommer att ha chansen att vinna en miljon Rakuten Super Points, vilket är lika med 10 000 pund.
– Lanseringen av Rakuten.co.uk kommer att ge återförsäljare chansen att dra nytta av Internet och allt som det har att erbjuda för att öka försäljningen och nå nya kunder. Med tillgång till våra experter och e-handelsrådgivare som kan ge råd om hur man kan anpassa sig till konsumenters förändrade köpvanor och tillhandahålla utbildning, kan handlarna växa sin verksamhet, bygga ett varumärke och skaffa en lojal kundbas genom Rakutens marknadsplats, säger Mike Bishop, vd för Rakuten.co.uk.
Källa: Retail Times