Rakuten, Japans svar på Amazon, har gjort ännu ett uppköp inom mode. Den här gången har man lagt beslag på det virtuella provrummet Fits.me, ett bolag som grundades i Estland men som numera har sin bas i London.
Fits.me kommer att drivas vidare som ett fristående bolag där fokus kommer att ligga på att fortsätta utveckla teknologin, verksamheten och samarbetet med nuvarande kunder. Däribland Thomas Pink, Hugo Boss och Henry Lloyd.
Roligt och funktionellt uppköp
Utöver det kommer Fits.me och Rakuten självklart att dra nytta av varandra. Den japanska e-handelsjätten kommer att använda sig av storlekstjänsten på sin egen e-handelsportal Rakuten.com samt andra modeinriktade e-handelssajter, som till exempel StyLife i Japan och Vault i USA.
Rakuten har sedan 2012 även en ägarandel i Pinterest som rullade ut en köpknapp på det sociala nätverket.
– Fits.me representerar både det roliga och det funktionella med att handla på nätet och är ett naturligt komplement till vår växande portfölj innehållande e-handel och marknadsföring, säger Rakutens vd och grundare, Hiroshi Mikitani.