ANNONS

Räknar ut klimatavtryck på varje köp - tar in 150 miljoner

Mathias Wikström, medgrundare och vd på Doconomy

"Ger oss global räckvidd".

ANNONS

Svenska Doconomy, hemmahörandes i Stockholm, räknar ut konsumenternas klimatavtryck vid varje köp. På hemmamarknaden känns de kanske främst igen från Klarnas app, men de har också kunder som Bank of the West, Ålandsbanken och Nordea.

De grundades 2018 och har i dag vuxit till en global aktör. Deras tjänster används i över 20 länder världen över. Och nu plockar de in 150 miljoner kronor i en kapitalrunda, ledd av Commerz Ventures, för att expandera ytterligare.

Finansieringen ger oss global räckvidd och ökade möjligheter att tillsammans med våra samarbetspartners accelerera den nödvändiga övergången till en mer ansvarfull konsumtion och mer hållbara produktionsmetoder, säger Johan Pihl, medgrundare och CIO på Doconomy, i en kommentar.

Doconomy hanterar i dag beräkningar på runt 3 miljoner transaktioner dagligen och fler ska det bli, då man just nu blickar mot nya marknader.

Med banker som representerar mer än 360 miljoner kunder i vårt nätverk av partners kommer vår expansion inom klimatberäkningar på livsstil, produkter och företag vara kraftfull. Företag agerar nu snabbare och snabbare i övergången till en större transparens, de drivs både av egen övertygelse och medvetna kunders efterfrågan, säger Mathias Wikström, medgrundare och vd.

Doconomy omsatte nästan 11 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 17 miljoner kronor under 2019, vilket är det senast registrerade bokslutet.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap