Clas Ohlson har tagit för vana att redovisa sin försäljning månad för månad. Nu är det dags igen, och den här gången så är det förstås januari som är i blickfånget. Och det finns anledning att fira den gångna månaden. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kedjan sålde för 606 miljoner kronor i januari, en tillväxtökning på 7 procent, jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt ökade online-försäljningen med 3 procent till 72 miljoner kronor (70).
De fortsatta restriktionerna medförde begränsad rörlighet i samhället i stort och minskad kundtrafik till våra butiker även under januari månad. Försäljningen online ökade med tre procent, vilket ska ses i ljuset av höga jämförelsetal då vi i fjol hade en ökning om 76 procent jämfört med 2020, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.
I Norden ökade omsättningen mest i Norge i januari, där den stack iväg uppåt med 12 procent och landade på 266 miljoner kronor. I Sverige rörde det sig om en tillväxt på 3 procent till 270 miljoner, och i Finland på 2 procent till 65 miljoner.
"Investerat i marknadsaktiviteter"
Den totala ackumulerade försäljningen mellan maj 2021 och januari 2022 klättrade med 4 procent till drygt 7 miljarder.
Precis som i december har vi investerat i marknadsaktiviteter för att parera den minskade kundtrafiken, vilket förutom den direkta effekten under månaden också ger oss bättre förutsättningar när vi nu ser fram emot en marknad utan restriktioner, kommenterar Kristofer Tonström.
I januari hade kedjan totalt 229 butiker, mot 227 butiker motsvarande månad året innan.